Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Altijd vermoeid? Déze tekenen kunnen wijzen op hypersomnie

altijd-vermoeid-deze-tekenen-kunnen-wijzen-op-hypersomnie.jpg

Natuurlijk zijn we allemaal weleens overdag moe, soms zelfs zó erg dat je tijdens je (werk)dag bijna in slaap valt. Maar bij sommige mensen komt dit echter veel vaker voor dan af en toe: dan kan het een symptoom zijn van een ernstige aandoening met de naam hypersomnie. De slaapstoornis hypersomnie is misschien niet zo bekend, maar kan wel serieuze schade aanrichten.

Juist daarom is het volgens slaapexpert Alies Coster belangrijk om hier meer aandacht aan te besteden. Als meer mensen de tekenen van hypersomnie vroeg herkennen, kan blijvende schade namelijk beperkt worden.

Altijd moe

Hypersomnie is een slaapstoornis waarbij je last hebt van extreme slaperigheid. Elk moment van de dag kan je in slaap vallen, ondanks dat je voldoende uren slaapt. Zelfs als je afleiding hebt van dagelijkse activiteiten, kun je je ogen bijna niet openhouden. En dat kan flink wat gevolgen hebben op de korte én lange termijn. Op korte termijn zit het soms je productiviteit in de weg, maar langdurige hypersomnie kan leiden tot geheugenproblemen, problemen in de sociale omgeving of op je werk, maar ook een tekort aan energie.

Tekenen die kunnen wijzen op hypersomnie

Maar hoe kun je hypersomnie herkennen? Het is méér dan af en toe een middagdipje hebben. Deze 5 tekenen kunnen wijzen dat je last hebt van hypersomnie.

1. Je hebt de behoefte om overdag meerdere dutjes te doen

Ook wanneer je bezig bent met je dagelijkse taken, zou je liever je ogen sluiten. Dit is in de eerste plaats vervelend voor jezelf, wanneer het bijvoorbeeld gebeurt op je werk of bij de kapper. Maar het kan ook gevaarlijk zijn, wanneer het bijvoorbeeld gebeurt in het verkeer. Cafeïne lost het probleem vaak niet op. Om in aanmerking te komen voor de diagnose hypersomnie, moet het ongemak minstens drie keer per week voorkomen, en drie maanden lang achter elkaar aanwezig zijn. Verwar hypersomnia niet met een burn-out: (te) veel slapen en je overmatig slaperig voelen komt ook vaak voor bij die aandoening. De diagnose hypersomnie kan pas gesteld worden, wanneer er sprake is van beperkingen in het functioneren, en wanneer wordt voldaan aan de overige tekenen van deze slaapstoornis

2. Je slaapt minstens 9 uur per nacht, maar bent tóch nog oververmoeid

Mensen met hypersomnie slapen lange nachten en krijgen dus een goede nachtrust, maar worden tóch nog vermoeid wakker. Heb je deze slaapstoornis, dan heb je ook na negen of tien uur slaap overdag steeds behoefte aan slaap; ook kun je verward of prikkelbaar zijn. Ook hier geldt dat deze klachten minstens voor drie maanden lang en drie keer per week voor moeten komen

Lees ook:
Kun je te moe zijn om te slapen? Een slaapexpert legt uit

3. Extreem veel moeite met ontwaken

Het merendeel van de mensen in Nederland heeft af en toe moeite met opstaan, maar als je hypersomnie hebt voel je dit bijna élke dag. En dan ook nog eens in een extreme vorm: je bent écht heel moe en voelt je niet uitgerust. De hele dag door zorgt dat voor klachten, maar in de ochtend kan het extra vervelend zijn.

Andere oorzaken uitsluiten

Herken je die tekenen? Ga dan naar de huisarts voor onderzoek. Voordat de diagnose hypersomnie wordt gesteld, moet worden uitgesloten dat de klachten ontstaan door slaapgebrek. Hypersomnie kan namelijk het gevolg zijn van onvoldoende slaapkwaliteit (diepe slaap) tijdens de nacht. En verwar hypersomnie niet met een burn-out, of juist met narcolepsie. Laat daarnaast bij een vermoeden van een slaapstoornis ook altijd bij je huisarts checken op eventuele medische of psychologische oorzaken, zoals de Ziekte van Pfeiffer, de bijwerking van bepaalde medicatie, slaapapneu of depressie.

Behandeling van hypersomnie

Medicatie kan gegeven worden voor de symptoombestrijding, maar niet voor genezing van de stoornis. Wil je zelf alvast aan de slag gaan om de hypersomnie het hoofd te bieden? Probeer dan niet té lang te slapen. Dat doet namelijk tekort aan je slaapkwaliteit. Hoe korter je slaapt, hoe dieper. Probeer daarom rustig af te bouwen tot maximaal 9 uur per nacht. Vermijd daarnaast alcohol, cafeïne en overmatig schermgebruik voor het slapen gaan en doe in plaats daarvan iets ontspannends. Dit verbetert je slaapkwaliteit aanzienlijk.

alies coster

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin. Plan een gratis kennismakingsgesprek in met slaapexpert Alies Coster, om te kijken of coaching iets is dat jou zou helpen.

Tekst | Slaapexpert Alies Coster
Beeld | Getty Images
Foto | Privébeeld Alies Coster

Ook interessant