Gezondheid

Afvallen? Dit zijn de signalen dat je te weinig eet

wil-je-afvallen-dit-zijn-de-signalen-van-te-weinig-eten.jpg

We weten allemaal dat gezond eten belangrijk is. Drie maaltijden per dag en een paar gezonde snacks tussendoor luidt het advies. Wanneer je wilt afvallen is je eerste gedachte natuurlijk om minder te gaan eten. Maar pas op, want je kunt ook té weinig eten.

En dat werkt op de lange termijn averechts. Je hebt namelijk calorieën nodig om calorieën te kunnen verbranden. Deze tekenen wijzen erop dat je te weinig voeding binnenkrijgt:

Hoofdpijn

Heb je geregeld last van hoofdpijn, ben je snel rillerig en word je vaak duizelig als je opstaat? Dan kan het zomaar eens zijn dat je te weinig gegeten hebt die dag. En dat is niet goed, want je lichaam en brein hebben voedingsstoffen nodig om optimaal te kunnen presteren – ook als je wilt afvallen. Eet dus liever drie gezonde maaltijden dan dat je een maaltijd overslaat.

Geen energie

Voeding is de brandstof van je lichaam, dus het is geen verrassing dat je flink moe kunt worden wanneer je te weinig van die brandstof binnenkrijgt. Word je al moe bij de gedachte aan sporten, heb je gedurende de dag nauwelijks energie of word je vaak zelfs moe wakker? Ook dat kan een teken zijn dat je niet voldoende eet.

Prikkelbaar door te weinig eten

Je kent de term hangry misschien wel, en het is ook jou vast wel eens overkomen: je bent plots ontzettend prikkelbaar en chagrijnig. De reden? Het is te lang geleden dat je wat gegeten hebt. Maar voel jij je iedere dag erg prikkelbaar, terwijl er geen directe aanleiding voor is? Ook dat kan een teken zijn dat je te weinig eet. Laten we eerlijk zijn; iedere dag hangry zijn is geen pretje, dus probeer te focussen op voldoende gezonde voeding om dit te voorkomen. Gezonde keuzes zetten op de lange termijn namelijk écht meer zoden aan de dijk dan voor een korte periode heel weinig eten.

Eetbuien

Tot slot kan ook het hebben van eetbuien een duidelijk teken zijn dat je te weinig eet. Gebeurt het vaak dat áls je jezelf iets lekkers gunt, je niet meer kunt stoppen met eten? Gaat dan dat hele pak koekjes leeg, in plaats van dat éne koekje? Probeer dan wat minder streng voor jezelf te zijn en gevarieerder en meer te eten. Je zult al snel merken dat je cravings afnemen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? 
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock

Margriet extra 4

Heb jij Margriet Extra: Energiek & In balans al in huis? Een inspirerende special met veel handige tips die juist nú zo goed van pas komen. Over vol energie de zomer in te gaan, rust vinden in rituelen, wandelen en yoga en nog véél meer. Haal deze editie nu in de winkel óf bestel ‘m hier veilig online (zonder extra verzendkosten).

Ook interessant