Gezondheid

Waarom te veel zout niet alleen maar slecht is voor je bloeddruk

waarom-te-veel-zout-niet-alleen-maar-slecht-is-voor-je-bloeddruk.jpg

Een teveel aan zout in je voeding is niet goed voor je gezondheid. Het zorgt namelijk voor een hoge bloeddruk en vergroot daarmee de kans op een hart- en vaataandoening. Onderzoekers van het UMC in Amsterdam ontdekten onlangs dat een teveel aan zout nóg een vervelende bijkomstigheid heeft.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat een zoutrijk voedingspatroon ontstekingsreacties in het lichaam stimuleert. Deze ontstekingsreacties kunnen bovendien slagaderverkalking verergeren, wat kan leiden tot aandoeningen als een hartinfarct of een beroerte.

Slagaderverkalking door ontstekingen

De Amsterdamse wetenschappers deden onlangs een experiment bij een groep vrijwillige proefpersonen. De ene helft van de groep kreeg een zoutarm dieet en de andere groep juist een zoutrijk dieet. Bij de laatste groep steeg, zoals de onderzoekers al verwachtten, de bloeddruk. Maar, daarnaast steeg ook het aantal witte bloedcellen. Hieruit maakten de wetenschappers op, dat er ontstekingsreacties plaatsvonden. “Op die manier zou zout dus slagaderverkalking kunnen verergeren”, verklaren onderzoekers Jan Van den Bossche en Liffert Vogt, aan de Telegraaf. “Dat is een chronisch ontstekingsproces in de bloedvatwand, dat een hart- of herseninfarct tot gevolg kan hebben.”

Veranderende cellen

Uit het onderzoek bleek bovendien dat een zoutrijk dieet de witte bloedcellen verandert. De witte bloedcellen dringen makkelijker door de bloedvatwand, waardoor ze eerder bij de ontstoken plekken in het lichaam terechtkomen. Bovendien scheiden de witte bloedcellen meer ontstekingsstoffen uit, waardoor de ontstekingen heviger worden.

Minder vet én zout

Vaak wordt gedacht dat vet de grootste veroorzaker is van slagaderverkalking, maar wie wil voorkomen dat zijn aderen snel dichtslibben, is dus ook gebaat bij een zoutarm dieet. “Vetten spelen ook een rol bij slagaderverkalking.” zegt ook wetenschapsvoorlichter van de Hartstichting, Nelleke van der Houwen “Maar zout kan slagaderverkalking op twee manieren stimuleren. Via hoge bloeddruk én via ontstekingen.” Toch is het volgens haar niet verstandig om zout helemaal uit het dieet te schrappen. “We hebben wel zout nodig. Het advies is om niet meer dan zes gram per dag te consumeren. We zitten in Nederland gemiddeld op 8,5 gram. Maar het zit vooral in bewerkte producten: zakjes, soep, brood, kaas, vleeswaren en snacks. Te veel zout heeft snel effect, dat is getest op een groep gezonde jonge mensen. In slechts twee weken werden meer witte bloedcellen gezien.”

Lees ook
Zo minder je met zout, zonder smaak te verliezen

Bron| Telegraaf, RTL Nieuws
Beeld| iStock

Ook interessant