Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Wat te veel slapen met je lichaam doet

te-veel-slapen.jpg

Niemand aan wie je hoeft uit te leggen dat een goede nachtrust van belang is voor je gezondheid. Maar wist je dat de grens tussen genoeg uren rust en te veel slapen behoorlijk dun is? Dit gebeurt er met je lichaam als je langer en meer slaapt dan goed voor je is.

Spoiler alert: het kan net zo slecht zijn als te weinig slaap.

Te veel slapen? Dit zijn de gevolgen voor je lichaam

Zet ergens te voor, en je weet dat het niet goed is. Te veel snoep, te weinig lichaamsbeweging, te weinig slaap: maar dat geldt dus ook zeker voor te veel slaap. Hypersomnia wordt het ook wel genoemd, en vaak zijn onderliggende medische redenen de oorzaak. Te veel stress bijvoorbeeld, of een laag energielevel door wat voor reden dan ook. En zo beland je in een vicieuze cirkel, want wie te veel slaapt kan volgens artsen van WebMD risico lopen op de volgende problemen:

  • Een verhoogd risico op diabetes 2
  • Overgewicht
  • Depressies
  • Hart- en vaatziekten

Lees ook
8 dingen die je eigenlijk nooit zou moeten doen voor je gaat slapen

Zoveel uur per nacht kun je het beste slapen

Hoeveel uur dan te veel is? Daar is niet echt een eenduidig antwoord op te geven -het verschilt namelijk heel erg per persoon. Gelukkig brengt de Amerikaanse ‘slaapdokter’ Breus wel iets van duidelijkheid. Hij bedacht vier verschillende slaaptypes: de beer, de wolf, de dolfijn en de leeuw, en stelde aan de hand van jarenlang onderzoek schema’s per type op. Zo zijn de wolf (een echte nachtbraker) en de dolfijn (de insomniac) gebaat bij zo’n 7 uur slaap per nacht, terwijl de beer (die het meest op het ritme van de seizoenen leeft) beter 8 uur per nacht kan slapen. Ontdek hier welk slaaptype jij bent en hoeveel uur slaap je nodig hebt volgens Breus.

Beeld | Getty Images
Bron | WebMD

Ook interessant