Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit is de reden dat je niet te veel groene thee moet drinken

niet-te-veel-groene-thee-drinken.jpg

Groene thee heeft allerlei gezondheidsvoordelen. Zo verlaagt het de bloeddruk en verkleint het de kans op een beroerte. Met drie koppen per dag zou je deze voordelen er al uithalen. Goede reden om dagelijks een grote pot groene thee te zetten, toch? Dat is niet helemaal waar. Het blijkt namelijk dat je ook weer niet te veel groene thee zou moeten drinken. 

Theeleuten opgelet: híerdoor kan te veel thee drinken ook schadelijk zijn. 

Gezondheidsvoordelen van groene thee 

Uit wetenschappelijke onderzoek concludeerde de Gezondheidsraad eerder al dat zowel groene als zwarte thee bloeddrukverlagend werkt én dat het de kans op een beroerte kleiner maakt. Daarnaast lijkt het erop dat die dagelijkse kopjes thee ook het risico op diabetes verkleinen. Dat deze theesoorten zo gezond zijn, dat komt doordat ze veel flavonoïden bevatten. Dit zijn antioxidanten en helpen de cellen in ons lichaam te beschermen tegen beschadigingen. Hierdoor is de kans kleiner dat je ziek wordt. In groene thee zitten flavonoïden die voor 80 tot 90 procent uit catechines bestaan. Bij zwarte thee is dit 20 tot 30 procent. De meest voorkomende catechine in groene thee is EGCG, wat volgens onderzoekers mogelijk gezondheidsvoordelen heeft zoals remming van kanker, stimulering van vetverbranding en het vertragen van de achteruitgang van je hersenen. 

Risico op leverproblemen 

Groene thee drinken klinkt dus heel positief, maar je moet er niet te veel van drinken. Hoewel EGCG allerlei gunstige effecten zou moeten hebben, kun je hier ook te veel van binnenkrijgen. Bij een hele hoge dosering van EGCG kan dat leiden tot leverproblemen, zoals leverschade. Daarom moet je niet doorslaan. De Europese Voedsel- en warenautoriteit EFSA adviseert om maximaal 800 mg EGCG per dag binnen te krijgen. 

Lees ook: Waarom je thee nooit in de magnetron zou moeten opwarmen

Maximaal aantal kopjes thee per dag

Hoeveel EGCG er precies in één kopje groene thee zit, dat is niet bekend. Dat komt omdat dit afhankelijk is van de groeicondities, de theeplant en het seizoen. Daarnaast neemt het gehalte EGCG af bij het bewaren en het zetten van de thee. De EFSA schat dat mensen die groene thee drinken in Europa gemiddeld 300 mg EGCG per dag binnen krijgen. Dit is slechts een gemiddelde, maar zit nog wel ver onder het maximum. Daarom is de kans op leverproblemen door deze thee relatief klein. Drink jij het liefst de hele dag door grote koppen thee, dan kan het zijn dat je meer richting die 800 mg gaat. Ook als je supplementen slikt met EGCG erin moet je extra oppassen. 

De Gezondheidsraad adviseert om drie koppen groene of zwarte thee per dag te drinken, om de gezondheidsvoordelen hieruit te halen. Als je het bij dit aantal houdt, dan is de kans op leverschade ook klein.

Bron | Gezondheidsnet, Voedingscentrum, EFSA
Beeld | Getty Images

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nu op Margriet.nl: nieuwe afleveringen van ‘Mijn verhaal’ de podcast! In dit tweede seizoen van de indrukwekkende podcastserie gaan we wederom in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Met verhalen over verlies, bijzondere liefdes en ingrijpende ervaringen. Beluister vanaf 1 september iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast.

Ook interessant