Gezondheid

Dit zijn de 2 belangrijkste manieren om je cholesterol te verlagen

cholesterol-verlagen-tips-margriet.jpg

Of je nu jong of oud(er) bent, iedereen kan last krijgen van een verhoogd cholesterol. En dat kan zorgen voor een verhoogd risico op een hartaanval, beroerte of andere gezondheidsproblemen.

We leggen je uit wat je kunt doen om je cholesterol te verlagen.

HDL- en LDL-cholesterol

Iedereen heeft cholesterol in zijn lichaam, en het is onmisbaar. Cholesterol is nodig om cellen en weefsels op te bouwen en het is een grondstof bij het vormen van galzuren, hormonen en vitaminen. Daarnaast helpt het bij de bouw van het zenuwstelsel. Het wordt grotendeels aangemaakt in ons lichaam door de lever, en we krijgen de stof binnen via ons eten.

Je cholesterol bestaat uit twee soorten: HDL-cholesterol (de ‘goede’ soort die het risico op hartaandoeningen vermindert) en LDL-cholesterol (de slechte soort, waar je gezondheidsproblemen van kunt krijgen). Het LDL-cholesterol verstopt de bloedvaten en het HDL-cholesterol helpt juist om ze te verwijden.

Cholesterol verlagen met eten

Je cholesterol hangt af van of je gezond leeft, maar je kunt een hoog cholesterolgehalte ook erven. Daarom is het voor jong en oud belangrijk om de cholesterolspiegel in de gaten te houden. Heb je last van een (te) hoog cholesterol? Dan kun je om te beginnen een aantal voedingsmiddelen vermijden:

  • Rood vlees
  • Boter
  • Gefrituurd eten
  • Kaas
  • Verzadigde vetten

Wat je beter wel aan je dagelijkse dieet toe kunt voegen?

  • Groente en fruit
  • Magere eiwitten
  • Producten met veel vezels, zoals haver en bonen
  • Goede vetten, zoals die in olijfolie en vette vis (makreel, forel, zalm)
  • Noten

Lees ook:
Hoe één avocado per dag je kan helpen bij het verlagen van je ‘slechte cholesterol’

Cholesterol verlagen met afvallen

Daarnaast zijn er nog meer dingen die je kunt doen om je cholesterol te verlagen. Het klinkt voor de hand liggend, maar gewicht verliezen en meer bewegen (ongeveer dertig minuten, vijf dagen in de week) zijn manieren om LDL-cholesterol te verminderen. Een vermindering van tien procent gewicht is al effectief, vooral als het geconcentreerd is rond de buik. Ook minder alcohol drinken helpt om af te vallen.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Cosmopolitan UK, Gezondheidsnet
Beeld | Getty Images

Ook interessant