Gezondheid

Somber, overprikkeld en moe? Dít zijn de symptomen van een zomerdepressie

dit-zijn-de-symptomen-van-een-zomerdepressie.jpg

De zon schijnt, de vogeltjes fluiten: je zou haast denken dat er in de zomer niks te treuren valt. Het tegendeel is waar: naast een winterdip, kun je ook juist last hebben van een zomerdepressie.

Depressieve gevoelens in een lange, donkere winter kun je je misschien íets beter voorstellen, maar ook in de zomer hebben sommige mensen last van somberheid.

Zomerdepressie

Wanneer somberheid elk jaar weer in hetzelfde seizoen terugkeert, spreek je van een seizoensgebonden depressie. Die komt het meest voor zodra de zon minder schijnt, dus in de herfst en de winter. Maar je kunt zeker ook depressief zijn in de lente en zomer. Het komt minder vaak voor dan in andere seizoenen, maar is zeker niet zeldzaam: één op de duizend mensen in Nederland kampt met zo’n zomerdepressie. De symptomen van een zomerdepressie zijn grofweg hetzelfde als een gewone depressie, alleen komt en gaat het met de zomer. Denk dan bijvoorbeeld aan: somberheid, verlies van interesses, slaaptekort, concentratieproblemen, snel overprikkeld raken en niet meer kunnen genieten van leuke dingen. Ook suïcidale gedachten komen soms voor bij een zomerdepressie.

Zomerdip

Ook bestaat er, net als een winterdip, een zomerdip, die ongeveer één op de driehonderd Nederlanders ervaart. De klachten die daarmee gepaard gaan zijn vergelijkbaar met die van een zomerdepressie, maar zijn veel minder ernstig. Meestal houdt een zomerdip ook maar enkele weken aan, terwijl een zomerdepressie veel langer kan duren.

Lees ook: Heeft je partner een depressie? 4 belangrijke tips voor jou

Teveel zonlicht

Uit onderzoek blijkt dat vooral vrouwen met zo’n seizoensgebonden depressie te maken krijgen. De oorzaak van een winterdepressie lijkt vooral te wijten aan het tekort aan daglicht, maar de trigger van een zomerdepressie is wat minder duidelijk. “Er wordt gedacht dat de schommeling in neurotransmitters, zoals serotonine en melatonine, de boosdoener kan zijn. Die wordt veroorzaakt door teveel zonlicht,” legt psycholoog April Aggarwal uit aan Good Housekeeping. Een lage concentratie van serotonine in de hersenen wordt doorgaans gelinkt met depressie.

Verstoord leefritme

Maar ook het veranderende leefritme dat de zomer, en met name de vakanties, veroorzaken, kan van invloed zijn. Denk daarnaast aan de angst om de leuke dingen die iedereen met het lekkere weer doet, te missen: ‘Iedereen viert vakantie, maar ik ben aan het werk’, of ‘Ik heb geen vrienden om dit mee te kunnen doen’. Veel vrouwen krijgen in de zomer het idee dat ze dingen móeten; er is veel sociale druk. Zodra de zon schijnt krijgen we het gevoel dat we alles uit de dag moeten halen, naar buiten moeten en op een terrasje móeten zitten. Als je al niet zo lekker in je vel zit, kan dat echt een druppel zijn waardoor je je alleen maar somberder voelt. Voeg daarbij nog eens de vele prikkels (denk: felle zon, de hitte en buren die buiten zitten) aan toe, en het is al snel te veel.

Onzekerheid

Maar een zomerdepressie kan ook een gevolg zijn van onzekerheid. Mensen die zich niet zo zeker voelen over hun lijf, zijn vaak niet echt liefhebbers van de zomer. Waar sommigen niet kunnen wáchten om in een bikini op het strand te liggen, stoppen veel mensen, die onzeker zijn hun lichaam liever weg onder een dikke wintertrui. Zomerkleding, vooral samen met het gevoel om constant dingen te móeten doen, kan dan ook een flinke stressfactor zijn voor mensen die niet zo blij zijn met wat ze in de spiegel zien. Als je je onzeker voelt zul je je daarom sneller afzonderen in de zomer, waardoor de kans op een zomerdepressie weer groter wordt.

Huisarts

Merk je zelf dat je last hebt van die symptomen, zeker langer dan twee weken? Dan kan een bezoekje aan de huisarts zeker geen kwaad. Je kunt er goed mee leren omgaan of zelfs van de kwaal af omen door gesprekken met een praktijkondersteuner of psycholoog. Maar ook door goed te slapen en regelmatig te sporten kun je de aanmaak van gelukshormonen stimuleren én zorg je voor een goed, regelmatig leefritme.

Denk jij aan zelfmoord of ken je iemand die kampt met suïcidale gedachten? Neem dan (anoniem) contact op met Stichting 113 Zelfmoordpreventie. Zij zijn 24/7 bereikbaar via telefoonnummer 0900 0113 of op 113.nl.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | MIND Blue, NU, Good Housekeeping, &C
Beeld |Getty Images

Ook interessant