Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Regelmatig pijn aan de zijkanten van je hoofd? Dít moet je weten over spanningshoofdpijn

spanningshoofdpijn.jpg

Hoofdpijn is er in allerlei soorten en maten. Eén van de meest voorkomende varianten is spanningshoofdpijn. Dit kan enkele minuten duren, maar bij sommige mensen houdt de hoofdpijn zelfs meerdere dagen aan. Van de symptomen tot de beste remedie: we leggen je uit wat je over deze hoofdpijn moet weten. 

Heb je last van spanningshoofdpijn? Dan kun je de pijnstillers beter zoveel mogelijk laten liggen. 

Wat is spanningshoofdpijn?

Bij spanningshoofdpijn heb je last van een knellende pijn aan beide zijkanten van je hoofd of rondom je hoofd. Dit voelt een beetje alsof er een te strakke band om je hoofd zit. Deze pijn keert regelmatig terug en kan een half uur tot enkele dagen aanhouden. Heb je meer dan 15 dagen in één maand of in totaal vaker dan drie maanden per jaar last van deze soort hoofdpijn? Dan heb je waarschijnlijk te maken met chronische spanningshoofdpijn. 

Wat deze vorm van hoofdpijn precies veroorzaakt, is helaas niet duidelijk. Wel kunnen de klachten erger worden of langer aanhouden bij stress, spanning en gespannen nek- en schouderspieren. Ook kun je extra spanningshoofdpijn krijgen als je bij hoofdpijn te vaak pijnstillers gebruikt. 

Symptomen 

Je kunt spanningshoofdpijn aan de volgende symptomen herkennen:

  • Hoofdpijn aan de zijkanten van je hoofd (beide kanten tegelijk)
  • Een drukkende, knellende pijn
  • Gevoelige spieren in je nek, schouders en schedel
  • Overgevoeligheid voor fel licht
  • Overgevoeligheid voor harde geluiden 
  • Verminderde eetlust (maar vaak niet misselijk)
  • Pijn wordt niet erger bij inspanning (bij andere vormen van hoofdpijn kan dat wel het geval zijn)

Een huisarts kan aan de hand van je klachten vaststellen of het om spanningshoofdpijn gaat. Daarbij is het handig om een dagboekje bij te houden, zodat je makkelijker patronen kunt ontdekken. 

Lees ook: Dít zijn de meest voorkomende oorzaken voor hoofdpijn aan de linkerkant

Wat kun je tegen spanningshoofdpijn doen?

Hoewel spanningshoofdpijn erg vervelend kan zijn en soms wel dagen kan duren, is dit gelukkig niet gevaarlijk. Aangezien de hoofdpijn bij inspanning niet erger wordt kun je dus gewoon blijven doorgaan met je normale activiteiten. Om spanningshoofdpijn zoveel mogelijk te voorkomen is vooral een gezonde leefstijl van belang. Daarbij raadt Thuisarts aan om op de volgende factoren te letten:

  • Voldoende slaap
  • Gezond eten 
  • Elke dag voldoende bewegen 
  • Maak elke dag tijd voor rust en ontspanning 
  • Bespreek je zorgen en spanningen met anderen 

Kun je al de bovenstaande punten afvinken maar heb je toch last van spanningshoofdpijn? Dan kan een pijnstiller, zoals paracetamol, mogelijk verlichting bieden. Maar gebruik dit niet meer dan nodig en ook niet meerdere dagen achter elkaar. Dat kan de hoofdpijn juist erger maken. Ook wordt het afgeraden om pijnstillers te slikken om te voorkomen dat je hoofdpijn opkomt of erger wordt. In plaats van pijnstillers te slikken kun je ook met de huisarts overleggen of therapie voor jou kan helpen, zoals oefentherapie of gedragstherapie, waarbij je leert om te gaan met spanningen en/of de pijn. 

Bron | Thuisarts, Gezondheid.be
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant