Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Deze symptomen kunnen erop wijzen dat je een lichte slaper bent (en dít kun je eraan doen)

deze-symptomen-kunnen-erop-wijzen-dat-je-een-lichte-slaper-bent-en-dit-kun-je-eraan-doen.jpg

We kennen allemaal wel het gevoel van moe zijn: we gapen veel, kunnen ons moeilijker concentreren en hebben zware ogen. Een lichte slaap zou weleens de oorzaak kunnen zijn van dit probleem. Slaapexpert Alies Coster legt uit hoe je een lichte slaper kan herkennen én wat je kan doen om de kwaliteit van je slaap te verbeteren.

En ze legt uit waarom diep slapen altijd zo belangrijk is.

Hoe langer, hoe beter? Niet altijd

Er wordt altijd gezegd dat (gemiddeld) acht uur slapen belangrijk is om optimaal te functioneren overdag. Toch zijn er mensen die zich uitgeruster voelen na zes uur slaap, dan mensen die negen uur hun ogen dicht gehad hebben. Hoe kan dat? In tegenstelling tot wat er soms gedacht wordt, is het niet altijd zo dat hoe langer we slapen, hoe beter dat is. Sterker nog, te lang slapen kan dezelfde nadelige gevolgen en gezondheidsrisico’s met zich meebrengen als slaaptekort.

Dat komt omdat ook bij slaap het credo ‘kwaliteit boven kwantiteit’ opgaat. Je lichaam heeft zowel lichte als diepe slaap nodig om te herstellen, en als je te lang slaapt (of in bed ligt), dan komt je lichaam niet of moeilijk in de diepe slaapfase terecht en doet het je slaapkwaliteit teniet.

Symptomen dat je een lichte slaper ben

Maar hoe weet je van jezelf of je een lichte slaper bent? Déze symptomen kunnen daarop wijzen:

1. Je wordt vaak wakker

Misschien ken je het wel. Jij wordt al wakker als je partner net wat te luidruchtig ademhaalt, en je partner zou nog doorslapen wanneer er een olifant door het huis zou stampen. Wakker worden van het minste of geringste, of niet eens weten waarom je wakker wordt, kan best frustrerend zijn!

2. Je droomt veel

Even tussen ons: dit symptoom is een beetje misleidend. Iedereen droomt en als je een lichte slaper bent, droom je niet per se meer dan anderen. Echter, als je een lichte slaper bent, dan ben je je wel bewuster van je dromen, beleef je ze (soms) intenser en onthoud je ze meestal beter. Op die manier kan het lijken alsof je meer droomt dan anderen.

3. Je staat vermoeid op

Ondanks dat je netjes op tijd naar bed bent gegaan ben je alsnog moe als je wakker wordt. Jij bent wat ze noemen een echte ‘diesel’: je hebt langer nodig dan anderen om wakker te worden en op volle toeren te kunnen presteren. 

4. Je bent alert overdag

Dit is een interessante, want wat heeft hoe je overdag bent nou te maken met hoe je ’s nachts slaapt? Bij (chronisch) lichte slapers zien we dat slapen niet louter een nachtelijk probleem is. Lichte slapers zijn zowel overdag als in de nacht alerter dan de gemiddelde persoon. Dat heeft als voordeel dat ze ondanks een korte nacht over het algemeen toch redelijk goed de dag door kunnen komen, maar zorgt er ook voor dat het probleem zich ’s nachts herhaalt.

Niet alleen nadelen

Genoeg negativiteit, want wist je dat lichte slapers in het oog van de evolutie juist enorm waardevol zijn? De lichter slaper was vroeger namelijk degene die ’s nachts stand-by stond om gevaar als eerste op te merken en de rest te kunnen waarschuwen. Hoewel je vroeger dus voordeel kon hebben bij je lichtere slaappatroon, kan het nu voorkomen dat je het jezelf kwalijk neemt dat je niet goed slaapt. Of zelfs dat je met een vervelend gevoel aankijkt tegen de nacht. Dat helpt natuurlijk niet om lekker ontspannen in bed te liggen. Maar hoe los je dat op?

Wat te doen voor een betere nachtrust?

Een eerste stap om dieper te slapen is dan jouw relatie met slaap te verbeteren. Want hoe meer je met liefde en respect tegen je eigen lichaam en slaappatroon aankijkt, hoe rustiger – en dus dieper – je zal slapen. Verder kan het helpen om een tijdje extra te letten op je slaaphygiëne. Verminder bijvoorbeeld je telefoongebruik, plan overdag meer rustmomenten in en zorg voor een donkere slaapkamer. Een techniek als slaaprestrictie kan tot slot ook wonderen doen; dan lig je korter in bed waardoor je slaapkwaliteit beter is. Het meeste succes behaal je wanneer iemand met jouw situatie individueel meekijkt. Wil je weten welke tips bij jou passen of heb je behoefte aan persoonlijk advies? Plan dan een gratis gesprek in met een slaapexpert om te kijken of coaching iets voor jou is. 

Meer lezen van slaapexpert Alies?

alies coster

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin.

Tekst | Slaapexpert Alies Coster
Beeld | Getty Images
Foto | Privébeeld Alies Coster

Ook interessant