Gezondheid

Deze vijf symptomen van brandend maagzuur ken je misschien nog niet

brandend-maagzuur.jpg

Als je last hebt van opborrelend maagzuur, herken je dat vast vooral aan een brandend gevoel in je slokdarm en pijn achter je borstbeen. Maar dat zijn lang niet alle symptomen ervan.

Nee, brandend maagzuur kan klachten veroorzaken die je misschien totaal niet daarmee in verband zou brengen. Goed om te weten dat je naast een brandende slokdarm en pijn en druk achter je borstbeen ook last kunt hebben van:

  1. Een droge hoest, met name na het eten.
  2. Een zere keel en/of hese stem.
  3. Moeite met slikken.
  4. Een slecht gebit (gaatjes en tanderosie door maagzuur).
  5. Benauwdheid ’s nachts.
  6. Het gevoel alsof je constant een brok in je keel hebt.
  7. Veel boeren.

Wanneer naar de dokter?

Brandend maagzuur is vooral heel vervelend, maar kan dus op de lange termijn best wat nare kwaaltjes opleveren. Als je er vaker last van hebt, is een bezoekje aan de huisarts dan ook een goed plan. Ga zeker naar de dokter als je voelt dat het eten niet wil zakken in je slokdarm, je regelmatig moet overgeven, je in korte tijd meer dan vijf kilo afvalt zonder aanwijsbare oorzaak en/of als je zwarte, dunne ontlasting hebt.

Brandend maagzuur voorkomen

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Zo beperk je de kans op brandend maagzuur:

  1. Vermijd grote, zware maaltijden en erg vet eten. Neem liever kleine maaltijden, verspreid over de dag.
  2. Ga na het eten niet meteen languit op de bank of zelfs in bed liggen. De inhoud van je volle maag kan horizontaal namelijk gemakkelijker terugstromen in je slokdarm.
  3. Eet gezond en vezelrijk om verstopping te voorkomen. Anders komt er te veel druk op je buik te staan, waardoor maagzuur in je slokdarm komt.
  4. Mensen met overgewicht hebben minder ruimte in de buikholte, waardoor de druk in de buik groter is dan normaal gesproken. Houd je lijn dus goed in de gaten.
  5. Laat alcohol, pepermunt, chocolade, scherpe kruiden, dranken met prik en zuur vruchtensap even links liggen. Die kunnen de klachten namelijk verergeren.
  6. Draag kleding die niet te strak rond je maag zit.
  7. Buk met rechte rug door je knieën. Als je voorover buigt, stroomt maagsap gemakkelijker je slokdarm in.
  8. Rook je? Probeer er dan mee te stoppen. Door het roken verslapt het sluitspiertje tussen je slokdarm en maag.

Bron | Popsugar, Maag Lever Darm Stichting
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant