Gezondheid

Matcha, spirulina of moringa: hoe gezond zijn ‘superpoeders’ echt?

matcha-spirulina-of-moringa-hoe-gezond-is-superpoeder-echt.jpg

De superfoodhype ligt al wel weer even achter ons, maar inmiddels zijn ‘superpoeders’ helemaal in. Deze poeders, waaronder bijvoorbeeld matcha, spirulina of moringa, zouden net als superfoods een hoop positieve werkingen hebben voor ons lichaam. Maar hoe gezond is zo’n superpoeder eigenlijk echt?

Het klinkt natuurlijk ideaal, zo’n energieverhogend poeder vol met voedingsstoffen om gewoon door je smoothie of yoghurt te gooien. Maar of ze ook echt zo veel gezondheidsvoordelen hebben, dat is de vraag.

Superpoeder

Er worden heel wat claims gemaakt als het gaat om de populaire superpoeders. Maca zou bijvoorbeeld de hormoonbalans ondersteunen, terwijl matcha zegt het lichaam te ontgiften en het immuunsysteem zou versterken. Poeder van de groene alg spirulina zou een vitaminebom zijn, rijk aan eiwitten en goed voor je cholesterol, terwijl poeder van moringa evenveel calcium zou bevatten als vier glazen melk.

Superfoods bestaan niet

Volgens het Voedingscentrum valt de gezondheid van alle superfoods, en dus ook de superpoeders, tegen. “Wij zijn van mening dat er geen superfoods bestaan”, zegt woordvoerder Jasper de Vries tegen De Telegraaf. “Niet één voedingsmiddel kan alle essentiële voedingsstoffen leveren die het lichaam nodig heeft.” Ook supplementen zijn meestal niet nodig, zegt hij. Want ‘baat het niet, dan schaadt het niet’ gaat ook niet altijd op voor zulke voedingsstoffen: een teveel kan soms zelfs gezondheidsklachten veroorzaken.

Lees ook: Deze doodnormale superfoods zijn heel gezond én goedkoop

Geen wetenschappelijke onderbouwing

De gezondheidseffecten van de superpoeders zijn volgens het Voedingscentrum dan ook niet echt wetenschappelijk onderbouwd. Er zitten wel vitamines, mineralen en antioxidanten in de superpoeders, maar die komen ook voor in voedingsmiddelen die geen ‘super’ label krijgen. Denk bijvoorbeeld aan rode druiven, knoflook, broccoli, kool en groene thee. Maar ook dat zijn geen superfoods, volgens De Vries. “Er is geen bewijs dat het gezondheidsvoordelen heeft om heel veel van één bepaalde soort groente of fruit te eten. Variëren met verschillende soorten groente en fruit is de beste manier om je weerstand te verhogen.”

Volledige maaltijdvervangers

Ook zijn er mensen die beweren dat je kunt leven op voeding in poedervorm. Zo bestaat sinds 2014 Soylent, een synthetisch poeder dat een volledige maaltijd kan vervangen. Zo zou men volgens de producent precies de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnenkrijgen, minder tijd en geld kosten, en milieuvriendelijker zijn.

Of zo’n superpoeder écht kan bestaan? Dat weet De Vries van het Voedingscentrum (nog) niet, simpelweg omdat er niet voldoende onderzoek naar gedaan is. “Bij de richtlijnen van de Gezondheidsraad, waar wij de Schijf van Vijf op baseren, is gekeken naar hele producten en niet naar maaltijdvervangers”, zegt hij. Daarom weten ze dus nog niet of de positieve gezondheidseffecten van groente of fruit nog steeds gelden als ze bewerkt worden tot een poeder. En ook kauwen is belangrijk, omdat voedingsstoffen daardoor beter opgenomen wordt, én je sneller vol zit.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | De Telegraaf
Beeld | iStock

Ook interessant