Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Superfood voor je microbioom

mw8rscj6357r_selected_wide_1200.jpg

Volgens de Amerikaanse internist Raphael Kellman worden veel lichamelijke en psychische klachten veroorzaakt door een verstoord microbioom. En als je daar dan last van hebt, hoe krijg je het dan weer in balans?

 

Micro.. wat?

Het microbioom is de verzamelnaam van de miljarden micro-organismen die op en in ons lichaam leven. Naast virussen, gisten en schimmels zijn het overwegend bacteriën waarvan het gros in ons maag-darmkanaal huist. Dit klinkt nogal onhygiënisch, maar de meeste van deze micro-organismen hebben we juist nodig om in leven te blijven. Zonder darmbacteriën bijvoorbeeld kunnen we een groot deel van ons voedsel niet verteren en geen voedingsstoffen opnemen.

Niet-menselijke cellen

Nog fascinerender wordt het als je weet dat alle cellen in ons lichaam voor negentig procent uit deze niet-menselijke organismen bestaan. Volgens de internist en auteur van Het microben dieet schuilt dé oplossing voor veel lichamelijke én psychische klachten dan ook in ons microbioom. Want, zo zegt hij, als deze kleine organismen goed gedijen, doe jij dat ook. En als ze het moeilijk hebben, heb jij dat ook. Als ze hunkeren naar suiker, doe jij dat ook. En als ze optimaal functioneren, geldt dat ook voor je stofwisseling!

Microbieel supervoedsel

Een van de manieren om ons microbioom te beïnvloeden, is door voedsel te eten dat vriendelijke bacteriën ondersteunt en voedsel te vermijden dat ónvriendelijke bacteriën ondersteunt (zoals suiker en bewerkte producten). Vooral voedsel dat veel inuline (een plantenvezel) of arabinogalactaan (een natuurlijk prebioticum) bevat, is volgens Kellman belangrijk voor een gezond microbioom.

Producten met veel inuline zijn:

– aardperen
– groene asperges
– knoflook
– jicama (een wortelknol)
– uien

Arabinogalactaan is rijk vertegenwoordigd in:

– radijs
– tomaten
– wortels
– uien
– peren
– kiwi’s

Ook prei, dat veel voedingsvezels en flavonoïden (de antioxidanten die de celfunctie ondersteunen) bevat, is een microbieel superfood.

Microbiële superspecerijen

– Kaneel reguleert je bloedsuiker en stimuleert je lichaam om vet niet op te slaan maar te verbranden.
– Kurkuma is een natuurlijke ontstekingsremmer die rijk is aan arabinogalactaan.

Meer weten?Microben Dieet

Het microben dieet door Raphael Kellman, verkrijgbaar bij bol.com voor € 16,99.

Ook interessant