Gezondheid

Hoe rek- en strekoefeningen de gezondheid van je hart kunnen verbeteren

hoe-stretchen-de-gezondheid-van-je-hart-kan-verbeteren.jpg

Voldoende bewegen, een gezonde levensstijl en niet roken kennen we allemaal als manieren om de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen. Maar wist je dat stretchen ook kan helpen om de gezondheid van je hart te verbeteren?

Italiaanse wetenschappers deden onderzoek en ontdekten dat rek- en strekoefeningen de kans op een hartaanval significant kunnen verminderen.

Passief stretchen

Om te onderzoeken welke invloed stretchen heeft op de gezondheid van ons hart, hebben de Italiaanse onderzoekers proefpersonen in twee groepen ingedeeld. De helft deed twaalf weken lang vijf keer per week een aantal rek- en strekoefeningen met hun benen, de andere helft leefde door zoals zij eerder ook deden. De oefeningen die de helft van de proefpersonen deden, vallen onder passief stretchen. Bij passief stretchen gebruik je andere spieren of hulpmiddelen zoals een weerstandsband op te rekken. Denk bijvoorbeeld aan voorover bukken met gestrekte benen, om zo je hamstring te rekken, of een rekoefening waarbij je met je hand je hak naar je bil brengt om de spieren in je bovenbeen te stretchen.

Minder stijve slagaders

Door zo te stretchen worden niet alleen je spieren opgerekt, maar ook je slagaders blijken er minder stijf door te worden. De onderzoekers vonden dat na twaalf weken de bloedtoevoer door die essentiële aders verbeterd was, de slagaders soepeler waren en de bloedvatverwijdende functie van het lichaam beter werkte. Ook hadden veel van de deelnemers een lagere bloeddruk dan voor ze begonnen met de oefeningen. Al deze voordelen van stretchen zorgen ervoor dat je minder kans hebt op een beroerte, bloedprop of hartaanval en dat de algemene gezondheid van je hart verbetert.

Geen vervanger van beweging

Alleen wat rek- en strekoefeningen doen is echter geen vervanger van andere beweging, voegen de onderzoekers toe. Voldoende beweging, gezond eten en niet roken zijn manieren die keer op keer genoemd worden om de kans op hart- en vaatziekten te beperken. Hoewel stretchen dus goed is voor je hart, moet je het niet zien als een vervanger van een gezonde levensstijl, maar juist als een toevoeging daaraan. Plus: stretchen werkt onder andere ook goed om je energielevel een oppepper te geven én voor flexibele spieren, dus het is sowieso een goed idee om af en toe eens op te staan en je spieren even lekker te rekken.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Healthline, The Psychological Society
Beeld | iStock

Ook interessant