Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Streefgewicht bereikt? Zó zorg je ervoor dat de kilo’s niet terugkomen

streefgewicht-bereikt-zo-zorg-je-ervoor-dat-de-kilos-niet-terugkomen.jpg

Als jij je goede voornemens nog niet hebt laten varen en trouw aan je dieet vasthoudt, dan zul je daar snel resultaat van gaan zien. Maar wat doe je wanneer je eindelijk je streefgewicht hebt bereikt? Je wilt natuurlijk niet dat die kilo’s er binnen de kortste keren weer aankomen.

Streefgewicht behouden

Volgens onderzoek is de helft van het verloren gewicht bij de meeste mensen binnen twee jaar weer terug, en na vijf jaar is dat zelfs tachtig procent. Dat wil je natuurlijk niet! Onderzoekers van de California Polytechnic State University gingen daarom tijdens een andere studie op onderzoek uit. Zij onderzochten zo’n vijfduizend mensen die meer dan twintig kilo hadden verloren en dit de afgelopen drie jaar vast hadden weten te houden.

Dagelijkse keuzes

In de interviews werd gevraagd naar hun leefwijze, gewoontes en keuzes. De antwoorden werden vergeleken met die van vijfhonderd deelnemers met obesitas, die in de afgelopen vijf jaar geen gewicht hadden verloren. Uiteindelijk konden de onderzoekers 54 verschillende gedragskeuzes identificeren die van invloed waren op het gewicht van de deelnemers. Drie daarvan bleken het meest belangrijk te zijn voor het behouden van een gezond gewicht.

  1. Maak bewuste (en wijze) keuzes

    Echt verrassend is het niet, maar het belangrijkste dat je na een dieet kunt doen om op je streefgewicht te blijven, is je bewust blijven van wat je eet. De deelnemers die dit succesvol deden, gaven aan een dagelijkse limiet te hebben van wat ze mochten eten. Kortom: een dieet is niet iets tijdelijks, maar deze nieuwe manier van eten moet een gewoonte worden. Alleen op die manier kun je het gewicht behouden waar je zo hard voor hebt gewerkt.

  2. Houd die keuzes bij

    Het gaat er niet alleen om wát je eet, maar ook hoeveel je eet. Hoe gezond je keuzes ook zijn, als je de verkeerde balans hebt, dan kan het nog steeds misgaan. De oplossing hiervoor is je dagelijkse voedselinname bijhouden. Alleen als je ziet wat er misgaat, kun je gerichte aanpassingen doen.

  3. Wees positief

    Een belangrijke factor bij veel van de deelnemers van het onderzoek was positiviteit. Je hebt een grotere kans om op je streefgewicht te blijven als je gelooft dat je het kunt. Met een negatieve gedachtengang, denk je al snel ‘ik neem die chocoladereep gewoon, ik word toch wel weer dik’, terwijl het dan natuurlijk juist misgaat. Lief voor jezelf zijn en in jezelf geloven maakt dus een wereld van verschil.

Als laatste willen de onderzoekers meegeven dat deze dingen ook tijd kosten. “Het maken van gezonde keuzes wordt makkelijker naarmate je het langer doet. Na een tijdje, zal gezond leven gewoon worden en hoef je er niet meer zo over na te denken,” legt professor Suzanne Phelan uit. Dat klinkt in ieder geval hoopvol.

Bron | Mindbodygreen.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant