Stijve spieren in de winter? Zo komt dat (en dít kun je eraan doen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Stijve spieren in de winter? Zo komt dat (en dít kun je eraan doen)

De winter heeft niet alleen invloed op je humeur, maar ook op je lichaam. Zo heb je in de koudere maanden vaak meer last van stijve spieren in je nek, rug en schouders. Hoe komt dat? En nog belangrijker: hoe kom je er weer vanaf?

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar het verband tussen de winter en stijve spieren, maar één duidelijke oorzaak is nog niet gevonden. Toch zijn er een aantal mogelijke verklaringen voor stijve spieren bij koude temperaturen.

Doorbloeding van de spieren

Als het buiten koud is, vernauwen de bloedvaten waardoor er minder bloed naar de bloedvaten onder de huid en in de armen en benen stroomt. Het bloed richt zich meer op het warm houden van onze vitale organen, waaronder ons hart en nieren. Het is dus niet zo gek dat je in de winter zo snel koude voeten en handen hebt. Doordat de doorbloeding van spieren afneemt, kunnen bepaalde spieren wat stram en stijf worden.

Lees ook:
Zo kun je ervoor zorgen dat je lichaam zich aanpast aan het koude weer

Minder beweging

Het is natuurlijk verleidelijk om lekker binnen te blijven als het buiten koud is. Maar te weinig beweging en veel stilzitten kan juist zorgen voor stijve en minder flexibele spieren. De afvalstoffen die normaal via zweet worden afgevoerd, worden dan opgeslagen in de spieren en gewrichten, met een stijf gevoel als gevolg. Om te voorkomen dat je in de winter stijve spieren krijgt, is het dus verstandig om dagelijks een ommetje te maken en regelmatig te sporten (in een warme sportschool).

Warm blijven

Je kent het vast wel: als je door de kou loopt of fietst, doe je automatisch je schouders omhoog en span je je spieren aan. Het is eigenlijk een automatische reactie om je lichaam warm te houden, maar het zorgt ervoor dat je verkrampt en last krijgt van een stijve nek en schouders. Een kleine warming up voordat je de deur uitgaat, kan dus geen kwaad. Begin de ochtend met een paar rek- en strekoefeningen of loop de trap een paar keer op en af.

Bron | Well + Good, Omring, Fysiotherapie Hazenkamp
Beeld | Getty Images

Maike AbmaGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden