Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Een stijve nek? Zo kom je er snel vanaf

last-van-een-stijve-nek-zo-kom-je-er-snel-vanaf.jpg

We hebben er allemaal wel eens last van: een stijve nek. Dit kwaaltje is meestal het gevolg van een slechte slaappositie, tocht of wanneer je langdurig in een verkeerde houding hebt gewerkt.

In een uitzonderlijk geval heeft een stijve nek een serieuzere en medische ondergrond. Zo kan het bijvoorbeeld een symptoom zijn van hersenvliesontsteking of een hernia. Wanneer de klachten ernstig zijn of lang aanhouden is het daarom altijd verstandig om een arts te raadplegen.

Oplossingen stijve nek

Gelukkig heeft de pijn in je nek meestal een simpele en onschuldige oorzaak, en kun je zelf wel zorgen dat de klachten weer verdwijnen. Zo kan een paracetamol soms al wonderen doen, maar helpen oefeningen en temperatuursveranderingen ook. We zochten de belangrijkste manieren om snel van een stijve nek af te komen voor je op:

1. Oefeningen bij een stijve nek

Wanneer je wakker wordt met een stijve nek zijn er een aantal simpele oefeningen die je kunnen helpen om je spieren weer soepel te maken. Buig je hoofd bijvoorbeeld tien keer naar voren en naar achteren en blijf daarbij naar voren kijken. Vervolgens kun je eerst links en dan rechts over je schouder naar achteren kijken. Ook deze oefening kun je het beste tien keer herhalen. Beweeg daarna je linkeroor naar je linkerschouder en vervolgens je rechteroor naar je rechterschouder. Herhaal dit aan beide kanten tien keer. Deze bewegingen zorgen ervoor dat de gewrichten en spieren in de nek samenwerken.

Let op: het is niet de bedoeling dat je de spieren in je nek gaat forceren. Rek zover je kunt en doe het op een rustig tempo. Wordt de pijn erger? Stop dan.

2. Verandering van temperatuur

Je kunt ook proberen de pijn te verlichten door een lekker warme of juist koude bron op je nek te plaatsen. Hierdoor verminder je de ontsteking en verbeter je de bloedstroom naar je hersenen waardoor de pijn snel afneemt. Je kunt dit bijvoorbeeld doen met een warm kersenpitkussen, een kruik of zak ijs. Heb je weinig tijd? Probeer dan eens een beetje tijgerbalsem of een warmtepleister. Na ongeveer twintig minuten zou de pijn moeten wegtrekken.

Lees ook:
Nekklachten door thuiswerken? Probeer deze tips

3. Een massage tegen een stijve nek

Wanneer de pijn lang aan blijft houden kun je er ook voor kiezen om de klachten te verlichten door een goede massage. Je kunt ook je eigen nek masseren door een tennisbal te plaatsen tussen je rug en de muur. Beweeg naar boven en beneden zodat de bal je rug en schouders masseert. Ook pilates en yoga zijn goede sporten die je spieren soepel houden. Door pilates-oefeningen te doen worden de centrale spieren in je lichaam in beweging gebracht. Bij yoga worden juist de diepliggende spieren getraind. Wanneer je al last hebt van een stijve nek kan het helpen om de pijn te verlichten, maar let ook hier op dat je je spieren niet te veel forceert.

4. Ontstekingsremmers en fysiotherapie

Bieden de bovenstaande tips geen verlichting en is de pijn ernstig? Dan kun je ervoor kiezen om pijnstillers met ontstekingsremmers te nemen, zoals ibuprofen. Het is wel belangrijk om pijnstillers met mate en niet te lang achter elkaar te slikken. Blijft de pijn langer aanhouden en weet je niet meer wat je kunt doen om de pijn te verminderen? Neem dan contact op met je huisarts voor advies of maak een afspraak met een fysiotherapeut. Zij kunnen vaak het beste inschatten of er iets in je nek verdraaid is of dat er iets anders aan de hand is.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Thuisarts, DokterDokter, Mens en Gezondheid
Beeld | Getty Images

Ook interessant