Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Stijve arm na een vaccinatie? Deze zes simpele oefeningen helpen

stijve-arm-na-een-vaccinatie-deze-6-simpele-oefeningen-helpen.jpg

Net als bij veel andere inentingen kun je ook door het coronavaccin last krijgen van stijfheid in je bovenarm. Dat is heel normaal, maar kan wel vervelend zijn. Daarom delen we zes oefeningen die je kunt doen om weer sneller van die stijve arm na een vaccinatie af te zijn. 

En we vertellen je ook hoe het komt dat je arm stijf wordt na een prik. 

Stijve arm na een vaccinatie

Verschillende vaccinaties kennen vaak ook verschillende bijwerkingen, maar één ding wat de meeste inentingen met elkaar gemeen hebben is een stijve arm na de prik. Dit is een natuurlijke reactie van je lichaam op de naald waarmee je geprikt wordt en op de stoffen die via de inenting in het lichaam komen. Het is een beschermende reactie en een afweermechanisme van je lichaam. Naast stijfheid kun je op de prikplek ook last krijgen van een tijdelijke zwelling. Ook dit is een natuurlijke reactie, en dus geen reden tot paniek. 

Lees ook: Zo ga je het beste met de bijwerkingen van het coronavaccin om

Makkelijke oefeningen die helpen

Toch kunnen deze kwaaltjes wel vervelend zijn. Daarom zijn er een paar hele simpele oefeningen die verlichting kunnen bieden. Deze helpen je bloedsomloop stimuleren, zodat de ‘aangevallen’ spieren in je arm weer in beweging komen. Ook heeft beweging een ontstekingsremmend effect, waardoor je sneller van de zwellingen afkomt én kan de aanmaak van endorfine tijdens het bewegen je pijn verzachten. 

Cirkelen met je schouders

De eerste oefening die je kan helpen na een vaccinatie sneller van die stijve arm af te komen, is cirkelen met je schouders. Hiervoor strek je je armen op schouderhoogte uit, met je handpalmen naar voren. Draai vervolgens je armen langzaam in kleine cirkeltjes naar achteren. Doe dit vijf tot tien keer en draai vervolgens je armen in cirkelbewegingen naar voren. 

Armen omhoog

Voor de volgende oefening houd je je armen wederom op schouderhoogte met je handpalmen naar voren, maar buig je je ellebogen in een hoek van 90 graden omhoog. Strek vervolgens voorzichtig je armen volledig naar boven uit. Houd de positie met uitgestrekte armen langs je hoofd een paar tellen past, en laat je armen vervolgens weer langzaam in de beginpositie zakken. Herhaal dit vijf tot tien keer. 

Zijwaarts zwaaien

Laat je armen gestrekt langs je lichaam hangen, met je handpalmen naar voren. Beweeg vervolgens je armen uitgestrekt langs de zijkanten van je lichaam omhoog tot boven je hoofd. Houd dit een paar tellen vast, en laat je armen vervolgens gestrekt weer zakken tot ze naast je lichaam hangen. Doe dit vijf tot tien keer. 

Voorwaarts zwaaien 

Laat je armen weer uitgestrekt langs je lichaam hangen, met je handpalmen naar je lichaam toe. Zwaai je armen langzaam naar voren tot boven je hoofd. Houd je armen een paar tellen gestrekt boven je hoofd, en laat ze vervolgens weer rustig zakken. Herhaal dit vijf tot tien keer. 

Van zijkant naar voorkant

Ook dit is een simpele maar effectieve oefening: strek je armen op schouderhoogte uit, met je handpalmen richting de grond. Breng je armen vervolgens gestrekt tot recht voor je lichaam, zodat je duimen elkaar bijna aanraken. Houd deze positie met je armen voor je uitgestrekt een paar tellen vast. Breng je armen vervolgens weer langzaam naar de zijkanten toe, terwijl je je schouderbladen naar elkaar toe duwt. Doe dit vijf tot tien keer. 

De muur ‘beklimmen’

Ga met je gezicht richting de muur staan, een klein stukje van de wand af. Leg je handpalm met gebogen arm op schouderhoogte tegen de muur. Loop met je hand omhoog langs de muur, tot je arm volledig gestrekt is. Houd deze positie vast, en loop met je hand langzaam weer terug tot je arm weer gebogen op schouderhoogte is. Herhaal dit vijf tot tien keer. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.                 

Bron | Santé, Livestrong
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Wil jij meer van dit soort handige tips en lifehacks, zónder dat je ernaar hoeft te zoeken? Krijg ze dan nu dagelijks te horen van Margriet! Via de Google Assistent op je telefoon of tablet, óf je Google Home, kun je heel makkelijk met Margriet praten en dagelijks de slimste en handigste tips krijgen. Klik hier om direct de tip van vandaag te beluisteren. Meer uitleg nodig? Klik dan hier

Ook interessant