Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Steken in de zij, wat betekent dat?

steken-in-de-zij.png

Als je aan het hardlopen bent, kan het voorkomen dat je steken in je zij krijgt. Wat betekent dat en wat kun je op zo’n moment het best doen?

Wat is de oorzaak?

Er worden verschillende verklaringen gegeven voor de steken in de zij, maar de meest betrouwbare is een tijdelijk zuurstoftekort van de ademhalingsspieren in het middenrif. Ook een onvoldoende verwerkte maaltijd en lichamelijke vermoeidheid worden vaak aangewezen als oorzaak.

Wat kun je ertegen doen?

Als je eenmaal een steek in je zij voelt, is het verstandig om even te stoppen met je sportactiviteit. Loop langzaam een paar meter door en plaats je handen achter je hoofd. Haal hierbij diep in en adem langzaam uit, om je ademhaling goed onder controle te krijgen. Begin daarna weer met hardlopen of je sportactiviteit. Is de steek nog steeds niet verdwenen, stop dan helemaal en probeer het een dag later weer.

Hoe kun je steken voorkomen?

  • Begin je sportactiviteit altijd met een goede warming-up. Dit verkleint de kans op steken aanzienlijk en bovendien worden je spieren zo alvast warm. Ook zorgt een warming-up voor een goede doorbloeding van de ademhalingsspieren.
  • Eet voor je sportactiviteit geen uitgebreide maaltijd, want als je maaltijd niet goed wordt verteerd, krijg je last van steken. Neem daarom voor het sporten alleen licht verteerbare voeding of zorg dat er een aantal uren tussen het eten en sporten zit.
  • Train je buikspieren. Als je sterke buikspieren hebt, hebben de ademhalingsspieren het minder zwaar te verduren.
  • Zorg voor een goede buikademhaling. Daardoor ontspant je middenrif en dat verkleint weer de kans op steken.

Heb je ook weleens last van steken tijdens het sporten?

Ook interessant