Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Steek in je zij tijdens het sporten? Let dan op deze dingen

steek-in-je-zij-tijdens-het-sporten-let-dan-op-deze-dingen.jpg

Veel sporters, en met name hardlopers, hebben tijdens het sporten wel eens last van een pijnlijke steek in hun zij. En hoewel wetenschappers er nog niet goed over uit zijn wat die steek veroorzaakt, zijn er wel een aantal dingen die je kan doen om het risico erop te beperken.

Zo’n vijftien procent van alle sporters ervaart wel eens een pijnlijke steek tijdens het sporten. Je zou misschien denken dat het aan je conditie ligt, maar de pijn komt zowel bij beginnende als bij fanatieke sporters voor. De afgelopen jaren is er door veel wetenschappers onderzoek gedaan naar de oorzaak van de pijnscheuten. Maar de echte reden blijft tot een groot mysterie. Gelukkig zijn er wel een paar dingen die je kunt doen om het risico op deze klachten te verminderen.

1. Volle maag

Wanneer je tijdens het sporten last krijgt van steken in je zij, kan dit mogelijk komen doordat je vlak voor de training te veel hebt gegeten. Een volle maag drukt op je middenrif. Maar wanneer je intensief sport, zorgt dit ook voor extra druk op de banden waar je ingewanden inhangen. Daardoor ontstaat er automatisch ook meer druk op je middenrif. Probeer daarom voorafgaand aan je training niet al te zwaar te eten.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

2. Verkeerde ademhaling

Er zijn ook aanwijzingen dat een stekend gevoel in je zij wordt veroorzaakt door een verkeerde ademhaling. Dit verklaart mogelijk waarom het risico op de klachten toeneemt naarmate je steeds intensiever gaat trainen Een veelgehoorde theorie is dat zuurstoftekort in de ademhalingsspieren in het middenrif zorgen voor een pijnlijke steek. Tijdens het sporten gaat er namelijk meer bloed naar je spieren en minder naar je ademhalingsspieren. Als je hijgt en het middenrif niet volledig laat ontspannen en uitrekken, neemt de kans op kramp in het middenrif toe. Wanneer je dus vaak last hebt van steken, zou je kunnen proberen de intensiteit van je training iets aan te passen naar een niveau waarop je niet volledig buiten adem raakt.

3. Stijve spieren

De pijnlijke steken zouden ook kunnen worden veroorzaakt door stijve heup- en rompspieren. De rompspier verbindt de onderste ribben met het heupbekken en is vooral actief bij zijwaarts draaien, het uitademen van lucht en strekking van de wervelkolom. Vooral mensen met een holle rug ervaren om deze reden vaak een pijnlijke steek in hun zij tijdens het sporten. Het middenrif wordt bij een holle rug namelijk in een onnatuurlijke houding getrokken, wat leidt tot extra belasting van de rompspieren. Ook kunnen zenuwbanen in het middenrif door deze houding sneller in de knoop raken. Wanneer je veel last hebt van zijsteken zou het kunnen helpen om je houding te verbeteren door veel core-stability oefeningen te doen. Tijdens deze oefeningen richt je je vooral op de spieren in je buik, rug en heup.

Lees ook
Last van hyperventilatie? Dit kun je eraan doen!

Bron| Quest, Gezondheidsnet
Beeld| iStock

Ook interessant