Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Stappenteller of een sporthorloge? Zó betrouwbaar zijn ze

stappenteller.jpg

Wie heeft er tegenwoordig geen stappenteller-app op zijn telefoon? En sporthorloges of slimme bloeddrukmeters zijn doodnormaal. We zijn veel fanatieker geworden in het bijhouden van onze sportdoelen. De helft van de Nederlanders meet zelfs zijn gezondheid, blijkt uit een onderzoek van het Finse Innovatiefonds Sitra. Maar nu is de vraag: hoe betrouwbaar zijn deze gadgets eigenlijk?

Meer inzicht

Door de coronacrisis zijn we steeds meer naar buiten gegaan en gaan bewegen. En daardoor ook nieuwsgieriger geworden wat dat met ons doet. Hoe lang of diep slaap je? Kom je aan je beweging elke dag? Hoeveel calorieën verbrand je? Je leest het allemaal af op je horloge oftewel smartwatch. Er gaan zelfs geruchten dat er dit jaar nog horloges komen die je bloedsuiker en ademhaling kunnen meten. Fijn al deze gegevens. Zeker omdat je hiermee meer inzicht krijgt in je eigen gezondheid, maar dan moeten de gegevens wel kloppen natuurlijk.

Betrouwbaarheid

De betrouwbaarheid van een stappenteller is eenvoudig in te schatten, maar ‘dat is voor het bijhouden van je nachtrust een stukje ingewikkelder’, laat Sebastiaan Overeem – hoogleraar Intelligent Systems for Sleep Disorders aan de TU Eindhoven -weten. “Slaap is een functie van de hersenen. Om slaap te meten, moet je hersenactiviteit meten, maar wearables meten een afgeleide van slaap. Iemand die goed slaapt, beweegt minder. Een wat hogere en onregelmatige hartslag duidt in theorie op de REM-slaapfase. Ze meten beweging en hartritme, niet de slaap zelf.”

Lees ook: Volgens deze expert zit er een groot nadeel aan de stappenteller

‘Verschilt per merk’

Fabrikanten wekken volgens de hoogleraar de suggestie dat de gadgets betrouwbaar zijn, maar daardoor nemen mensen ook het heft in eigen handen. “Mensen melden zich soms onnodig bij de dokter, die vervolgens een duur EEG-slaaponderzoek doet waar geen slaapstoornis uit komt.” Alleen maar, omdat de app dit suggereerde. Ook zorgtech-wetenschapper Dohmen deelt deze mening en zegt dat ‘slaap meten met een wearable niet betrouwbaar is’. Het merk kan wel een groot verschil maken volgens de wetenschapper. “Merken als Apple en Omron brengen apparaten op de markt die zo goed zijn als de technologie toestaat, maar niet iedereen kan zich een Apple Watch veroorloven en veel onbekende Chinese fabrikanten zijn een stuk minder accuraat.”

Lees ook: Waarom elke dag 10.000 stappen zetten ook juist níet goed voor je kan zijn

Wat wel handig is volgens Dohmen zijn de early warning-signalen. Je kunt je slaap namelijk prima gebruiken voor metingen. “Je ligt stil en ook meteen na het ontwaken is een goed moment om je hartslagvariabiliteit te meten.” Een early warning-signaal zegt niks, maar het is net als het lampje op het dashboard van je auto: als die gaat branden weet je niet wat er aan de hand is, je weet wel dat je het in de gaten moet houden.” Stappen zijn daarentegen wel een stuk makkelijker te meten. Benieuwd hoeveel stappen je moet zetten om zoveel mogelijk voordelen te ervaren?

Al met al geven sporthorloges en stappentellers een interessant inkijkje in je gezondheid. Let er wel op welk merk of welke app je hiervoor gebruikt, want dat kan veel verschil maken. Hoe meer functies, hoe beter het beeld.

Bron | NU.nl
Beeld | Getty Images

Ook interessant