Gezondheid

Pas op: déze sportschoenen kunnen de kans op blessures vergroten

pas-op-deze-soort-sportschoenen-kan-de-kans-op-blessures-vergroten.jpg

Zit je weer lekker in een sportflow? Kijk dan eens goed naar dat paar sportschoenen dat je nog in de kast hebt staan. Staat de punt een beetje omhoog? Dan moet je volgens nieuw onderzoek oppassen: sportschoenen met zo’n opkrullende neus kunnen mogelijk de oorzaak zijn van heel wat blessures.

Zo’n schoen die iets omhoog staat aan de voorkant vinden veel mensen comfortabel, maar het blijkt niet heel goed te zijn voor de spieren in je voeten.

Discussie

Het is niet de eerste keer dat er onderzoek wordt gedaan naar de voor- en nadelen van moderne sportschoenen. Zo zijn er hele bewegingen van mensen die zweren bij hardlopen op blote voeten, terwijl anderen juist vinden dat sportschoenen een verbetering zijn voor je sportprestaties. Een nieuwe studie van de University of Buffalo zocht uit welke invloed sportschoenen met een opkrullende neus hebben op je voeten.

Loopband

De wetenschappers lieten proefpersonen met verschillende soorten schoeisel (én zonder schoenen) op een loopband lopen. Ondertussen filmden ze met een infraroodcamera de loopbeweging. En wat bleek? Sportschoenen met een omhoog staande neus zijn het meest comfortabel om op te lopen én zijn efficiënt, maar kunnen op de langere termijn juist voor blessures zorgen.

Lees ook:
Dít zijn de meest voorkomende blessures (en zo voorkom je ze)

Minder sterke spieren

Het voorste gedeelte van je voet hoeft minder werk te verrichten doordat de voorkant van de schoen al wat omhoog staat. Daardoor worden je teen- en voorvoetspieren steeds minder sterk en kunnen ze klappen van, bijvoorbeeld, hardlopen minder goed opvangen. Dat zorgt er vervolgens weer voor dat de rest van je voeten in deze sportschoenen meer te lijden hebben, waardoor je volgens de onderzoekers dus eerder blessures op kunt lopen.

Niet op blote voeten

Toch betekent dat niet dat je de sportschoenen in de kast moet laten staan en op blote voeten kunt gaan sporten: dát kan ook weer zorgen voor vervelende blessures. Als je voeten gewend zijn aan het dragen van stevig schoeisel, is het een te grote stap om ineens zonder schoenen aan de slag te gaan.  Het duurt namelijk lang voor je voetspieren goed getraind zijn om op minder stevige schoenen of op bloten voeten te lopen. En in de tussentijd kun je juist weer andere blessures oplopen. Meer over de voor- en nadelen van op blote voeten lopen lees je hier.

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel!

Bron |Business Insider , Nature
Beeld |iStock

Ook interessant