Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Terug in het sportritme? Zó begin je (en hou je het vol)

terug-in-het-sportritme-zo-begin-je-en-hou-je-het-vol.jpg

De zomermaanden zijn voorbij, het ‘normale’ leven is weer begonnen. Na die fijne zomerborrels en gezellige etentjes in de tuin met het gezin is het tijd om de teugels weer een beetje aan te halen. Maar dat is niet altijd even eenvoudig.

Na een lange zomer is het best lastig om weer in een goed eet- en sportritme te komen. Toch is het beter om zo snel mogelijk de draad weer op te pakken. Want: van uitstel komt afstel. En wanneer je lekker aan het bewegen bent, voel je je energieker en wordt het vanzelf makkelijker om het vol te houden. Maar, hoe neem je die horde om weer te beginnen met sporten? Startpagina.nl helpt je op weg.

Maak een plan

Wanneer je weer wilt beginnen met sporten, helpt het om een duidelijk plan voor jezelf te maken. En dan hoef je echt niet meteen voor een half jaar alles te plannen, maar maak bijvoorbeeld een schema voor de eerste twee weken. Stel nieuwe doelen, en bepaal wanneer en hoe vaak je kan en wil sporten. En dan het allerbelangrijkste: hou je daar ook aan. Dat helpt om over die eerste drempel heen te komen.

Een fijne sportschool

Om het sporten vol te houden is het belangrijk dat je dit op een fijne en vertrouwde plek doet. Daarom is het de moeite waard een sportschool te zoeken die voldoet aan jouw wensen en doelen. Zet je verwachtingen op een rijtje, maak een lijstje en bekijk per sportschool wat de aanwezige faciliteiten zijn. Belangrijke vragen om rekening mee te houden zijn: wat wil je bereiken? Wil je liever cardio of krachttraining doen? Worden er ook (groeps)lessen aangeboden? Is er een mogelijkheid tot persoonlijke begeleiding, op het gebied van training of bijvoorbeeld voeding? Wat zijn de openingstijden en de tijden van de groepslessen, en sluiten deze aan op de rest van jouw tijdsindeling? En natuurlijk ook belangrijk: wat is je budget? Wanneer je een sportschool vindt waar jij je prettig bij voelt, wordt teruggaan een stuk eenvoudiger.

Hoe blijf je gemotiveerd?

En dan natuurlijk de hamvraag: hoe blijf je gemotiveerd? Hoe zorg je dat je dat sportritme vast blijft houden wanneer je eenmaal over de opstartfase heen bent? Daar zijn een paar eenvoudige technieken voor. Ten eerste is het belangrijk om in kleine stapjes te werken, zodat je jezelf haalbare doelen blijft stellen. In één keer 10 kilo willen afvallen werkt niet zo motiverend, omdat de kans dan groot is dat het resultaat op de weegschaal je niet snel genoeg gaat. Stapjes van 2 kilo per keer werken een stuk beter. Zo heb je meerdere succesmomenten, in plaats van een onbereikbaar eindresultaat. En wanneer je zo’n stap van 2 kilo hebt gemaakt, beloon jezelf dan. Liever niet met ongezond eten, maar met iets anders fijns. Een nieuw geurtje, een middagje winkelen, een lekkere voetmassage of een fijn tijdschrift. Successen mag je vieren!

Hoe voorkom je blessures?

Niks vervelender dan dat je een perfect sportritme hebt gevonden, en een blessure vervolgens roet in het eten gooit. Daarom is het belangrijk altijd goed naar je lichaam te luisteren. Gun je spieren genoeg rust na zware trainingen, zodat ze niet overbelast raken, en wees je er bewust van wanneer iets pijn doet of onprettig aanvoelt. Bespreek dit altijd met je trainer. Hij kan niet voelen wat jij voelt, dus is het heel belangrijk aan te geven wat je wel en niet kan. Dat is niets om je voor te schamen. Beter tijdens een training af en toe een tandje terugschakelen, dan je lichaam overbelasten waardoor je vervolgens tijden uit de running bent.

Wil je meer tips om lekker te sporten? Kijk dan op Startpagina.nl.

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel!

Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant