Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom sporten volgens je menstruatiecyclus een goed idee is

waarom-sporten-volgens-je-menstruatiecyclus-een-goed-idee-is.jpg

Ben je heel erg ongesteld, vraagt je sportmaatje of je mee gaat hardlopen. Het laatste waar je nu aan wilt denken is om in beweging te komen. Jij ligt vanavond liever onder een dekentje op de bank. Baal je ervan, dat je eens per maand je sportschema minstens een paar dagen op moet schuiven vanwege die heftige buikkrampen? Misschien heb je er baat bij om te gaan sporten volgens je menstruatiecyclus.

Zo pak je dat aan.

Hoe zat het ook alweer?

Heb jij een regelmatige menstruatiecyclus, dan duurt deze tussen de 26 en 32 dagen. Daarnaast bestaat je cyclus uit vier fases: de menstruatie, de folliculaire fase, de ovulatie en de luteale fase. Tijdens deze fases zijn de hormonen in je lijf steeds in een andere samenstelling aanwezig. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat je het ene moment niet vooruit te branden bent, maar het volgende moment barst van de energie. Het is dus helemaal geen gek idee dus om je sportactiviteiten af te stemmen op je menstruatiecyclus.

Sporten volgens je menstruatiecyclus

Wanneer je ongesteld bent, voel je je de eerste dagen misschien minder fit vanwege de eventuele buikkrampen en het bloedverlies. Toch zijn dit prima dagen om lekker te gaan sporten. Als je het goed in de gaten houdt, zul je namelijk merken dat je tijdens deze dagen barst van de energie. Dit komt doordat het oestrogeen- en progesterongehalte omlaag gaat, wat zorgt voor meer energie. Doordat deze hormoonspiegels dalen is ook je pijntolerantie hoger, raak je minder snel vermoeid én herstel je sneller na inspanning. Win-win dus.

Tijdens deze fase kan je lijf dus wel wat aan en fijne sporten om dan te beoefenen zijn: een intensieve work-out (zoals een HIIT work-out), een rondje hardlopen of even lekker losgaan aan de gewichten.

De folliculaire fase

Tijdens de folliculaire fase wordt je lichaam klaargemaakt voor de eisprong. Dit betekent dat je lijf vol zit met hormonen om dit te bewerkstelligen. De oestrogeenlevels in je lijf schieten omhoog, terwijl het progesterongehalte afneemt. Dit zorgt ervoor dat je je waarschijnlijk op je best voelt, energie voor tien hebt en makkelijker herstelt na zware inspanning. Gooi alle energie – die door je lichaam raast – eruit door een flinke work-out te doen, een paar rake klappen uit te delen (aan je boksmaatje welteverstaan) of door een flinke bootcampsessie aan te gaan.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

De ovulatiefase

Tijdens de fase van de eisprong gebeurt er op hormonaal gebied weer van alles in je lichaam. Het progesterongehalte schiet omhoog en de oestrogeenspiegels dalen. Hierdoor begint ook je humeur en uithoudingsvermogen wat te dalen. Tijdens deze fase zorgen de progesteronlevels ervoor dat de spieraanmaak wordt tegengewerkt, en daarnaast staat het oestrogeengehalte een snel herstel in de weg. Hierdoor voel je je vaak vermoeider na een sportsessie en duurt het langer voordat je je weer fit voelt.

Zorg er in deze periode dus voor dat je niet al te heftig in de gewichten gaat hangen, maar bouw een training of sportsessie langzaam op.

De luteale fase

Dit is de periode vlak voor de menstruatie, waarin de meeste vrouwen zich niet zo prettig voelen. PMS komt om de hoek kijken en veel vrouwen voelen zich emotioneel, niet fit of gewoon algeheel lamlendig. Wees lief voor jezelf in deze periode en geniet van een rustige yoga- of meditatiesessie of trek eropuit voor een fijne wandeling.

Bron | Women’s Health, Wattworks, Libelle
Beeld | Getty Images

ME1

Margriet Extra: Fit & Slank ligt nu in de winkel! Met in deze special: een compleet fitplan voor een frisse start, 38 slanke recepten, persoonlijke verhalen, work-outs voor binnenblijvers en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant