Gezondheid

Dit is waarom sporten zorgt voor een betere nachtrust

dit-is-waarom-sporten-zorgt-voor-een-betere-nachtrust.jpg

We weten allemaal dat wanneer je een goede nachtrust hebt gehad, het sporten ook veel beter gaat. Maar wist je dat dit ook andersom geldt?

Dit blijkt uit een rapport van Sleep Cycle Instituut waarin wordt aangetoond dat dagelijkse beweging voor een betere nachtrust zorgt.

Mannen en vrouwen

De afgelopen 3 jaar hebben wetenschappers van het Sleep Cycle Instituut alle data van de 3 miljoen gebruikers van de app Sleep Cycle verzameld en geanalyseerd. Hieruit bleek dat mensen over het algemeen gemiddeld 7 uur en 18 minuten per nacht slapen. Vrouwen liggen blijkbaar iets langer in bed dan mannen: zo’n 14 à 20 minuten. Wel slapen vrouwen vaak slechter slapen dan mannen en zijn ze daardoor meestal ook wat vaker chagrijnig.

De oprichtster van Naturopathic Sleep Medicine Catherine Darley geeft aan dat uit verschillende onderzoeken blijkt dat vrouwen wel meer slapen, maar hun slaapkwaliteit minder goed is. Ze lopen hierdoor meer risico op slapeloosheid.

Sporten en nachtrust

De gebruikers van de app die af en toe sporten, geven aan beter te slapen dan de mensen die niet of nauwelijks bewegen. De uitslag hiervan heeft verder niks te maken met de leeftijd of het geslacht. Mensen die regelmatig sporten, zouden ook een paar minuten minder snurken, 21 versus 25 minuten.

Lees ook
Afvallen? Wandelen werkt uiteindelijk vaak beter dan hardlopen

Bewegen

Je hoeft natuurlijk niet meteen iedere dag te sporten: een halfuurtje intensieve beweging per dag is al voldoende voor een goede nachtrust. Daarnaast hoef je ook geen maanden te wachten voordat je er voordelen van plukt volgens Charlene Gamaldo, directeur van het Johns Hopkins Center for Sleep. Dus hup, ga lekker naar buiten om te fietsen, wandelen of volg een les in de sportschool. Dat bewegen goed voor je is, blijkt maar weer. Kun je daarna lekker slapen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | HLN.be
Beeld | iStock

Ook interessant