kans op long covid door sporten corona Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Sporten na een coronabesmetting? Op déze manier kan het de kans op long covid groter maken

Hoewel de omikronvariant van het coronavirus vaak milder verloopt, kan het tijdelijk wel je conditie aantasten. Je bent nadat je weer uit quarantaine mag bijvoorbeeld veel sneller moe of uitgeput. Dat geldt niet alleen voor een intensieve work out, maar bijvoorbeeld ook voor een stukje fietsen of de trap op lopen. Het is dus goed om je conditie na een coronabesmetting weer op te bouwen. Maar loop niet te hard van stapel. Te intensief sporten zou de kans op long covid namelijk groter kunnen maken.

We leggen je uit wat je hierover moet weten en hoe je je conditie dan wel weer op peil krijgt.

Meer kans op long covid door intensief sporten

Ben je na een coronabesmetting al buitenadem als je een trap op bent gelopen? Je bent niet de enige. Door corona kan je conditie snel achteruitgaan. Dat komt omdat je tijdens je quarantaine een stuk minder beweegt, waardoor je spieren snel zwakker kunnen worden. Dat geldt al helemaal als je flink ziek bent geworden en een paar dagen in bed hebt moeten blijven. Als je daarna weer gaat bewegen dan kan het vies tegenvallen hoe het er met je conditie voorstaat. Je wil misschien het sporten weer oppakken om snel terug in vorm te komen, maar als je dit te intensief doet dan zou je meer kans hebben op long covid, waarbij je langdurig klachten houdt zoals kortademigheid, vermoeidheid, pijn en hartkloppingen. Je vraagt dan meer van je lichaam dan dat het op dat moment aan kan.

Een terugval te voorkomen

Om te voorkomen dat je langdurig met long covid klachten achterblijft nadat je een coronabesmetting hebt opgelopen, is het belangrijk om het sporten rustig op te bouwen. Maria Hopman, hoogleraar Integratieve Fysiologie aan de Radboud Universiteit, adviseert aan het AD om je in te spannen of te trainen op basis van wat je lichaam aangeeft. Krijg je tijdens of na je training klachten? Dan heb je te zwaar gesport en moet je het rustiger aan doen. Probeer dit niet te forceren, want dan kun je een terugval krijgen.

Daarnaast is het goed om je verwachtingen bij te stellen. Waar je voorheen misschien met gemak een flink stuk kon fietsen, wandelen of hardlopen, heeft je lichaam nu tijd nodig om weer op het oude niveau te komen. Daarom kan het vermoeiender en zwaarder voelen als je dit na corona opnieuw probeert te doen. Wees geduldig.

Lees ook: Long covid of de overgang? Volgens experts lijken de symptomen op elkaar

Conditie opbouwen bij long covid

Heb je al met long covid te maken? Dan is het extra belangrijk om rustig je conditie op te bouwen en niet te veel te vragen van je lichaam. Besef je bijvoorbeeld dat schoonmaken of boodschappen doen ook al activiteiten zijn die inspanning van je lichaam vragen. Wissel daarom activiteiten voldoende af met ontspanning. Als je tijdens een activiteit klachten ervaart, zoals: ernstige kortademigheid, duizeligheid, misselijkheid, licht gevoel in je hoofd, extreem zweten, klam gevoel, beklemmend gevoel op de borst of veel pijn, dan is het belangrijk om te stoppen met wat je aan het doen bent en contact op te nemen met de huisarts. Je kunt bij long covid ook een advies op maat vragen aan een fysiotherapeut om je conditie op de beste manier op te bouwen.

Bron | AD, Coronaplein
Beeld | Getty Images

Maryse De BruijneGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden