Sporten na een coronabesmetting: hoelang moet je daarmee wachten? Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Sporten na een coronabesmetting: hoelang moet je daarmee wachten?

De omikranvariant van het coronavirus verspreidt zich razendsnel, en dat resulteert in steeds meer mensen met veel ziektesymptomen. Zelf ook getroffen? Experts vertellen: na zoveel tijd is het weer verstandig om te sporten.

Dat heeft uiteraard alles te maken met de ernst van je klachten.

Sporten na een coronabesmetting

Zou je in maart 2020 hebben gezegd dat we anno december 2021 nog altijd niet van corona af waren, zou menig mens je ronduit hebben uitgelachen. In werkelijkheid duikt de ene na de andere variant op, en lijkt de huidige omikronvariant behoorlijk wat mensen ziek te maken. Van extreme vermoeidheid tot hoge griep: de symptomen zijn niet mals. Maar wanneer je de ergste dagen achter de rug hebt en eindelijk weer wat puf hebt om uit bed te komen, is het tijd om je energiepeil weer omhoog te schroeven. Gezonde voeding en sporten kunnen daar een belangrijke rol in spelen. Maar wanneer is het na een coronabesmetting weer verstandig om te sporten? Het Britse Stylist voelde experts aan de tand.

Lees ook
De omikronvariant: dit zijn de 5 nieuwe symptomen

Na zoveel tijd kun je weer sporten na een coronabesmetting

Dat sporten en genoeg beweging essentieel zijn voor een goed immuunsysteem, daar zijn wetenschappers het over eens. Het is dan ook niet voor niets dat een groot deel van de Tweede Kamer pleit om van sport een essentiële sector te maken. Maar sporten kan ook gevaarlijk zijn, wanneer je nog niet helemaal hersteld bent van een ziekte zoals het coronavirus. Sportconsultant Dr. Amal Hassan adviseert om na een positieve test, waarbij je ook daadwerkelijk klachten hebt, minstens 10 dagen van continue rust in te bouwen. Vanaf het moment dat je klachtenvrij bent begint de teller opnieuw en kun je het beste 7 dagen wachten voordat je de gewichten weer oppakt, als het aan haar ligt.

Langzaam opbouwen

Personal trainer Jessie Jones heeft daar wel nog een belangrijke duiding bij: kijk goed naar de ernst van je klachten. Wie enkel last heeft van een pijnlijke keel kan ietwat minder nauw met deze richtlijn omgaan, terwijl het voor iemand met hoge koorts oppassen geblazen is. Het allerbelangrijkste? Daar zijn beide experts het in elk geval over eens: neem de rust die je nodig hebt, hoe ernstig je symptomen ook zijn. En bouw het sporten weer langzaam op -beginnen met een rustige at home yogales is vele malen verstandiger dan meteen kilometers hardlopen.

Beeld | Getty Images
Bron | Stylist

Leonie CollombonGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden