Gezondheid

Ga je sporten in deze hitte? Bereid je goed voor met deze tips

ready-to-run.jpg

Echt zin om actief te zijn heb je met dit warme weer waarschijnlijk niet, maar ook in de zomer gaan dingen als sporten gewoon door. Wel is het belangrijk dat je je goed voorbereid wanneer je tijdens een zomerse dag lichamelijk gaat inspannen.

Bij temperaturen boven de 28 graden kan sporten namelijk gevaarlijk worden, hoe fit je ook bent.

Hoge temperaturen

De risico’s van sporten -met warm weer- zijn onder andere: oververhitting, uitdroging, verbranding en het oplopen van een zonnesteek. Je lichaam past zich automatisch aan wanneer de temperaturen oplopen, en kan voor een groot deel zijn eigen thermostaat regelen door middel van doorbloeding en zweten. Toch kan het bij teveel inspanning lastig worden om jezelf goed koel te houden. Daarom is het belangrijk om je lichaam een handje te helpen.

Ga in de ochtend of avond sporten

Probeer de heetste momenten van de dag (tussen 12.00 uur en 15.00 uur) te vermijden, en ga daarom vroeg in de ochtend of laat in de avond sporten. Tijdens een hittegolf is het de hele dag warm, maar alle beetjes helpen.

Gebruik zonnebrand

Dit spreekt voor zich, maar toch vergeten veel mensen zich in te smeren wanneer ze even een rondje gaan hardlopen. Met name watersporten geven veel risico op verbranding, dus vergeet ook dan niet om je goed in te smeren. Herhaal dit iedere twee uur.

Eet en drink genoeg

Dit is misschien wel de belangrijkste voorzorgsmaatregel die je kunt nemen. Zorg ervoor dat je vóór het sporten een paar glazen water drinkt, en neem ook genoeg water mee. Ga je echt voor een intensieve workout, dan is het handig om ook een isotone drankje mee te nemen: dit is water met een oplossing van zout en suiker. De combinatie van suiker en zout komt het meest overeen met je natuurlijke ‘lichaamswater’ en wordt hierdoor sneller opgenomen. Ook is het belangrijk om gewoon normaal te blijven eten, ondanks dat je -tijdens warm weer- vaak minder honger hebt. Heb je een langdurige activiteit gepland? Check dan tussendoor de kleur van je urine. Is deze donkerder dan normaal? Dit is een teken dat je niet voldoende hebt gedronken.

Geef geen honderd procent

Het is niet slim om in de hitte alles te geven, omdat dit te zwaar is voor je lichaam. Ga uit van zeventig procent van wat je normaal doet tijdens het sporten. Dus ga in plaats van tien kilometer, maar zeven kilometer rennen. Doe geen vijftig sit-ups, maar dertig. Bouw je sportactiviteit rustiger op dan normaal, zodat je lichaam goed kan wennen aan de hitte.

Bescherm je hoofd

Draag een pet (met lichte kleuren) en koel je hoofd met een natte, koude handdoek. Dit helpt oververhitting en een zonnesteek te voorkomen.

Bron | Manners.nl
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant