Gezondheid

Minder blessures in de zomer? Dit is het verband tussen sporten en vitamine D

sporten-en-vitamine-d.jpg

Merk je dat het sporten je een stuk beter afgaat nu we weer dichterbij de zomer komen? Dat lijkt misschien toeval, maar je prestatievermogen tijdens het sporten heeft blijkbaar verband met de hoeveelheid vitamine D in je lichaam. Dit is hoe dat precies werkt. 

Ben je in de winter niet vooruit te branden tijdens het sporten? Dat zou weleens te maken kunnen hebben met een vitamine D tekort. 

Wat is het verband tussen sporten en vitamine D?

Dat het in de zomer lekkerder is om te sporten, omdat je dan naar buiten kunt, lijkt meer een kwestie van voorkeur. Toch heeft het wel degelijk een aantoonbaar effect. Je lichaam haalt uit zonlicht namelijk vitamine D. En dat heeft invloed op je prestaties. Onderzoek toont namelijk aan dat meer vitamine D zorgt voor een betere sportprestaties. 

De werking van vitamine D

Vitamine D maak je zelf aan wanneer je huid blootgesteld wordt aan zonlicht. Hierbij gaat het om pro-vitamine D3. Daarnaast heb je ook nog vitamine D2 en D3 die je uit voedingsmiddelen, zoals: eieren, vis en paddenstoelen haalt. Dit wordt in je lichaam weer omgezet in biologisch-beschikbare vitamine D. En dat zorgt er in je darmen voor dat calcium beter wordt opgenomen. Daarom is vitamine D bevorderlijk voor je botweefsel. Zeker bij hardlopen vangen je botten en spieren klappen op, waardoor sterk botweefsel belangrijk is. Maar daar blijft het niet bij. Dr. Ludidi legt aan Women’s Health uit dat steeds meer blijkt dat vitamine D ook nodig is voor de eiwitvorming en een versterking van je immuunsysteem. Ook vanwege die reden zou het je prestaties tijdens het sporten verbeteren.

Lees ook: 5x zó kun je aan je huid zien of je een vitamine D-tekort hebt

Minder blessures 

Barbara Lewin, deskundige op het gebied van sportvoeding, legt uit dat vitamine D belangrijk is als je je botten en spieren gezond wilt houden. Alleen calcium is daarbij niet voldoende. Als je vitamine D niet op peil is, dan loop je, zeker bij het hardlopen meer risico op stressfracturen. Dat zijn blessures die ontstaan bij aanhoudende overbelasting van je botten. Bij hardlopers zijn dit bijvoorbeeld de scheenbenen en het middenvoetsbeentje. Volgens Lewin helpt vitamine D ook bij het voorkomen van ontstekingen en het verbeteren van je spierkracht. 

Onderzoek naar vitamine D en sporten

Om het verband tussen vitamine D en verbetering van sportprestaties beter in kaart te brengen is acht weken lang onderzoek gedaan. Bij de groep, die extra vitamine D kreeg, was een aanzienlijke verbetering bij de 10 meter sprint en de vertical jump te zien. Maar ook bij een bankdruk- en squattest scoorde deze groep beter dan de placebogroep. Uit een ander onderzoek, van de Universiteit van Birmingham, bleek daarnaast dat proefpersonen met een te lage spiermassa ook onvoldoende vitamine D in hun lichaam hadden.

Extra brandstof

We hebben niet alleen vitamine D, maar ook andere vitamines en mineralen nodig om bijvoorbeeld voedingsstoffen in ons lichaam om te zetten naar energie. Bij een tekort aan vitamines, zoals vitamine D, mist het lichaam brand- en bouwstoffen. Als je in de winter minder vitamine D binnen krijgt, is het dus niet zo gek dat je iets meer moeite hebt met sporten.  

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health, Runnersworld
Beeld | iStock

M20

Margriet 20 ligt in de winkels, met alles over (in je eentje) bewegen met de mooiste fiets- én wandelroutes in Nederland. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m veilig online zonder extra verzendkosten.

Ook interessant