Gezondheid

Déze vorm van sport is (extra) goed voor je hersenen

sport-hersenen.jpg

Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat sport niet alleen goed is voor ons lichaam, maar ook voor ons brein. Wanneer je dan ook nog een beetje lenig bent, ben je helemaal goed bezig voor je brein. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een yoga-klasje op zijn tijd heel wat gunstige effecten heeft op onze bovenkamer.

Wetenschappers van de Universiteit van Illinois vroegen een groep willekeurige deelnemers om 10 tot 24 weken deel te nemen aan een lesje Hatha yoga. Dit is een vorm van yoga die gericht is op zowel lichaamsbewegingen, meditatie en ademhalingsoefeningen. Zowel voor als na de onderzoeksperiode werd er een beeld gemaakt van de hersenen.

Door sport geheugenverlies tegengaan

Uit eerdere onderzoeken bleek al dat de hippocampus baat heeft bij veel lichaamsbeweging. Dit deel van de hersenen is betrokken bij geheugenverlies en krimpt naarmate we ouder worden. Yoga – en andere sporten – zouden dat wellicht kunnen tegen gaan. “We zien een toename van het volume van de hippocampus met yoga,” vertelt hoofdonderzoeker professor Nina Gothe. Toch stelt ze dat dit haar niet verbaast. “Veel onderzoeken naar de effecten van lichamelijke oefeningen hebben een vergelijkbare toename van de grootte van de hippocampus aangetoond”.

Sport zorgt voor vermindering van stress

Bovendien is dit voor Gothe een extra bevestiging dat yoga stress-verlichtend werkt. Eerdere onderzoeken toonden aan dat er een verband is tussen stress en het krimpen van de hippocampus. “In een van mijn eerdere studies hebben we gekeken naar hoe yoga de cortisol-stressrespons verandert,” legt Gothe uit. “We ontdekten dat mensen die acht weken yoga hadden gedaan, een verzwakte cortisolreactie op stress hadden, waardoor ze bij onderzoeken presteerden op besluitvorming, taakomschakeling en aandacht.”

Betere regulatie van emoties

Grappig genoeg, bleek uit het onderzoek ook dat de hersenstructuren, die belangrijk zijn voor het reguleren van emoties, door de oefeningen waren gegroeid. Ook het hersengebied dat net achter het voorhoofd ligt, en essentieel is voor planning, besluitvorming en multitasking, bleek bij de yogi in volume te zijn toegenomen. Hoofdonderzoeker Gothe vermoed dan ook dat yoga zorgt voor meer emotionele stabiliteit. “Yogaoefeningen helpen om de emotionele regulatie te verbeteren zodat stress, angst en depressie afnemen. En daardoor lijkt de algehele hersenfunctie te verbeteren.”

Meer onderzoek nodig

Volgens de onderzoekers is er echter meer en grootschalig onderzoek nodig om te kijken welke positieve effecten yoga nog meer op de hersenen heeft. Ze suggereren dan ook dat er grote interventiestudies moeten komen waarbij deelnemers maandenlang aan yoga deelnemen. “De wetenschap wijst erop dat yoga gunstig is voor een gezonde hersenfunctie, maar we hebben meer rigoureuze en goed gecontroleerde interventiestudies nodig om deze eerste bevindingen te bevestigen.”

Lees ook

Zoveel moet je per dag bewegen om je hersenen jong te houden

Bron| Science Daily
Beeld| iStock

Ook interessant