Sporten Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Spierpijn: hierdoor kan het op de tweede dag nog heftiger zijn

Heb je een work-out gedaan? Dan is de kans groot dat je de volgende dag wakker wordt met wat spierpijn. Dit hoort erbij en geeft aan dat je actief bezig bent geweest, maar op de tweede dag wordt het vaak nog erger. Hoe kan dat?

We spreken altijd over spierpijn in het algemeen, maar eigenlijk zijn er twee soorten spierpijn.

Vroege en late spierpijn

Vroege spierpijn voel je direct na je work-out. Hierdoor weet je ook meteen dat je oefeningen effectief zijn geweest. Gelukkig is deze spierpijn makkelijk te verminderen met stretchoefeningen en vaak na een paar uur helemaal verdwenen. De spierpijn die je de tweede dag voelt, wordt ook wel late spierpijn genoemd. Deze wordt veroorzaakt door kleine scheurtjes in je spierweefsel die ontstaan tijdens je work-out. Als deze scheurtjes zijn hersteld, worden je spieren groter en steker.

Het proces

De eerste dag na je workout start je lichaam met het repareren van deze scheurtjes. Tijdens het repareren sturen cytokines cellen aan die de scheurtjes herstellen. Cytokines zijn boodschappers tussen de afweercellen. Ze geven de immuuncellen een extra zetje. Soms worden ze ook wel groeifactoren genoemd.

Tegelijkertijd zorgt de hormoongroep prostaglandines dat er meer bloed door je spieren stroomt om dit proces te versnellen. De genezing van deze scheurtjes gebeurt ongeveer 24 uur na je training. Na 48 uur is dit proces op het hoogtepunt, en je spierpijn dus ook.

Spieroefeningen

De korte spierpijn wordt veroorzaakt door melkzuur en andere stoffen die zich ophopen in je spieren. Deze stoffen hebben geen invloed op de late spierpijn. De late spierpijn wordt veroorzaakt door je work-out. Hoewel elke training invloed heeft op de late spierpijn, veroorzaken excentrische spieroefeningen de meeste spierpijn. Denk bijvoorbeeld aan het opstaan tijdens een squat, het wegdrukken van een halter of de opwaartse beweging bij het optrekken. Tijdens dit soort oefeningen ontstaan er namelijk meer scheurtjes in je spierweefsel.

Spieren herstellen

Om je spieren zo snel mogelijk te herstellen, kun je het beste spierherstellende oefeningen doen, zoals een rondje fietsen of yoga. Verder is het belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. 20 tot 25 gram eiwit per dag leidt tot een optimaal herstel van het spiereiwit. Blijf je liever thuis op de bank? Dan zorgt dat voor een averechts effect: je krijgt dan júist extra last.

Bron | Womens Health

Sanne van de WeteringGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden