Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom neemt spiermassa af naarmate je ouder wordt?

spiermassa-neemt-af-naarmate-je-ouder-wordt-hoe-komt-dat.jpg

Al eet je nog zo gezond en sport je regelmatig, met de jaren neemt toch je spiermassa steeds meer af. Dat hoort nou eenmaal bij ouder worden. Maar waarom is dat eigenlijk? 

En kun je hier ook iets tegen doen? 

Spiermassa neemt met de jaren af

Vanaf je 30e begin je spiermassa te verliezen. Dat neemt met de jaren geleidelijk af en vanaf je 65e gaat dat proces steeds sneller. Een tachtigjarige heeft gemiddeld al de helft minder spiermassa dan een dertiger. Het verlies van spieren wordt ook wel sarcopenie genoemd. Doordat je spiermassa naarmate je ouder wordt meer afneemt word je langzaamaan niet alleen minder mobiel, ook het risico op chronische stofwisselingsziektes, zoals diabetes type 2 en obesitas, neemt toe.

In ons lichaam worden dagelijks spiercellen afgebroken en nieuwe aangemaakt. Vooral beweging en gezond eten zijn twee belangrijke factoren die dit proces stimuleren. Dat je spiermassa met de jaren afneemt komt omdat je naarmate je ouder wordt minder gevoelig wordt voor factoren die de aanmaak en afbraak in gang houden.

Minder gevoelig voor eiwit 

Naast voldoende bewegen zijn het vooral eiwitten in onze voeding die de spieropbouw stimuleren. Eiwitten vormen de bouwstenen voor de spieren en door te bewegen krijgt het lichaam een seintje dat er nieuw spiereiwit aangemaakt moet worden. Maar met de jaren neemt die stimulerende werking van eiwit in ons lichaam, en daarmee ook de spiereiwit-aanmaak, af. 

Lees ook: Dít kan er gebeuren als je te veel eiwitten eet

Spieropbouw stimuleren 

Het is dus een natuurlijk proces dat je spiermassa afneemt naarmate je ouder wordt, maar dat betekent niet dat je er helemaal niks tegen kunt doen. Je kunt dit proces namelijk vertragen. Dat doe je door meer eiwitten te eten, om je spiereiwit te blijven stimuleren. Een tekort aan eiwit zorgt er ook voor dat je minder energie hebt en kan naast gebrek aan spierkracht ook leiden tot een verminderde weerstand.

Houd naarmate je ouder wordt dus je eiwit op peil. Eiwit zit vooral veel in melk(producten), vlees, vleesvervangers en vis. Daarnaast is het ook belangrijk om te blijven bewegen om je spiermassa te blijven stimuleren. Beweeg minstens 2,5 uur per week, en doe daarnaast minimaal twee keer per week oefeningen die de spieren en botten verstevigen. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Voedingscentrum, Gezondidee
Beeld | Getty Images

Margriet 03

Margriet 03 ligt nu in de winkel! Een extra dik nummer in het teken van body positivity, zelfvertrouwen en zelfacceptatie. Ook lees je een openhartig interview met Tjitske Reidinga, 59x zo houd je je relatie leuk en spannend én een aantal verre familierecepten.Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant