Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Spieren ontspannen? Probeer deze houdingen aan te nemen

spieren-ontspannen-probeer-deze-houdingen-aan-te-nemen.jpg

Door al dat thuiswerken krijgen je spieren het soms zwaar te verduren: van een stijve nek en spanning in je schouders tot hoofdpijn doordat in je concentratie je kaken op elkaar klemmen. Het is dus belangrijk om tijdens en na het werk ook tijd in te plannen om die spieren weer te ontspannen. Dat doe je het beste met deze houdingen. 

Van zitten, liggen tot staan: zo krijg je je spieren in een relaxte houding. 

Je spieren helpen ontspannen 

Tijdens het werken heb je vaak niet door dat je lichaam verkrampt raakt in één houding. Dit kan zorgen voor stijve spieren aan het einde van de dag. Probeer daarom tussen het werken door af en toe twintig seconden de tijd te nemen om je lichaam volledig te scannen. Loop je lichaam van boven tot beneden af en wees je bewust van het gewicht in je schouders, de houding van je rug, de zwaarte in je armen, de spanning op je nek, het gewicht van je zitbotten, je bekkenbodem en je voeten op de grond. Door bewust na te lopen welke houding je spieren aannemen, kun je ze vervolgens weer ontspannen. 

Zithouding

Heb je snel klachten tijdens het thuiswerken? Let dan eens op hoe je zit achter je bureau. Zorg dat je op de hele zitting zit, niet op het puntje van je stoel. Zet je voeten plat op de grond en zorg dat je knieën op heupbreedte staan. Hierdoor ontspan je de spieren in je benen. Houd je toch spanning op je bovenbenen? Probeer dan bewust om deze los te laten. Blijft er spanning op je billen? Ga dan op je handen zitten en trek je handen één voor één onder je billen vandaan.

We zijn gewend om met buik in, borst vooruit en rug recht te zitten, maar om je spieren te ontspannen helpt het om juist een losse houding aan te nemen. Dus buik uit en schouders laten hangen. Je hoeft er natuurlijk niet bij te zitten als een zoutzak, maar kaarsrecht kan je spieren juist stijf maken. 

Lees ook: Last van knopen in je nek? Met deze oefeningen ben je er zo van af

Staan

Merk je dat je door lang te staan vaak last krijgt van stijfheid en pijnlijke spieren? Probeer deze dan eens te ontspannen door met je voeten op heupbreedte te gaan staan. Zorg dat je gewicht over beide benen is verdeeld, dus niet met je heupen heen en weer wiebelen. Let op dat je knieën niet op slot staan, anders komt er meer spanning op je benen en billen te staan. Hierdoor staat ook meteen je bekken in de juiste stand. Voor je buik, billen en rug geldt ook hier weer: span ze niet te veel aan. Je wil natuurlijk rechtop staan, maar je kunt je spieren hierdoor ook overmatig aanspannen. Probeer een middenweg te vinden door je spieren eerst helemaal aan te spannen en vervolgens weer los te laten. 

Liggen 

Als je je spieren wil ontspannen wanneer je in bed ligt, is het belangrijk om van top tot teen na te gaan welke spieren je voelt en of je deze kunt ontspannen. Door alles stap voor stap na te lopen, word je bewuster van de spanning op je spieren. Wanneer je tot je tenen bent gekomen kun je je focussen op je ademhaling. Leg je handen op je onderbuik en adem een paar keer langzaam diep in en uit. Doe dit ongeveer twee minuten lang zodat je lichaam helemaal ontspant. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Fysio actief, Women’s Health
Beeld | iStock

Margriet 48

Margriet 48 ligt nu in de winkel! Met deze week: gezond & fit de winter in, zo herken je online oplichting, lekkere & voedzame ontbijtjes en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten

Ook interessant