Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Spataderen? Dít kun je ertegen doen

spataderen.jpg

Wat zijn ze toch vervelend, die kleine, ontsierende adertjes die vaak op je benen verschijnen. Nu de zomer weer op komst is, wil je natuurlijk zo snel mogelijk van spataderen af. Maar hoe pak je dat aan?

Je bent gelukkig (lang) niet de enige die last heeft van spataderen. Eén op de vier vrouwen heeft ermee te kampen, laten medische cijfers zien.

Verwijde aderen

Spataderen ontstaan wanneer de bloedcirculatie in je lichaam niet meer zo goed verloopt als normaal. Om te voorkomen dat het bloed dat door je aderen loopt constant naar beneden stroomt, zijn je aderen voorzien van handige kleppen. Die kleppen sluiten zich na elke pompbeweging. Je krijgt spataderen wanneer deze kleppen niet meer goed dichtgaan en het bloed kan doorlekken naar beneden. Er komt op die plekken te veel druk op de aderen, waardoor ze zich verwijden. Hierdoor zijn de aderen beter te zien. Dat is geen mooi gezicht, maar verder niet gevaarlijk. Spataderen kunnen over het algemeen geen kwaad.

Verschillende oorzaken

Helaas kun je ze niet altijd voorkomen, want erfelijkheid en ouderdom zijn een belangrijke oorzaak van spataderen. Hoe ouder je bent, hoe minder goed de kleppen in je aderen werken. Mensen met overgewicht hebben ook een grotere kans op spataderen, omdat er meer druk staat op de aderen in de benen. Voor mensen met een staand beroep geldt hetzelfde. En helaas: vrouwen hebben vaker last van spataderen dan mannen, omdat het hormoon oestrogeen het bindweefsel in de vaatwanden verzwakt. Gelukkig zijn er dingen die je kunt doen om de kans op spataderen te verminderen.

Ze zijn te voorkomen…

Met name grotere spataderen zijn goed te voorkomen, bij de kleinere is dat iets lastiger. Dit kun je in elk geval proberen.

  • Veel bewegen: beweging stimuleert de bloedsomloop. Vooral joggen, wandelen, zwemmen en fietsen werken goed, omdat bij deze sporten de spieren samentrekken en zo de aderen masseren.
  • Vermijd knellende kleding zoals strakke jeans. Die kunnen de bloedsomloop afknellen.
  • Voorkomen langdurig stilstaan of zitten. Als dit door je beroep lastig wordt, zorg er dan voor dat je veel in beweging blijft en geregeld je beenspieren aanspant. Je kunt bijvoorbeeld deze oefening doen: ga rechtop staan met je voeten plat op de grond. Leun dan naar achter op je hakken en ga daarna weer naar voren en leun op je tenen. Je bent goed bezig wanneer je je kuiten aardig begint te voelen.
  • Draag lage schoenen en loop thuis op blote voeten.
  • Leg je benen iets hoger als dat mogelijk is. Dit verlicht de druk op je benen en dus op je aderen.
  • Spoel na het douchen of baden je voeten en benen af met koud water. Doe dit altijd vanaf je voeten naar boven toe.

Is het al te laat?

Verschijnen er toch hardnekkige adertjes op je benen? Dan kun je ze laten behandelen door een fleboloog (aderspecialist), een dermatoloog of een vasculair chirurg.

Volgens Michael Mooij, fleboloog en ‘spataderspecialist’, is de beste manier om van spataderen af te komen ze laten ‘wegspuiten’. Deze behandelmethode wordt sclero-compressietherapie genoemd. Weglaseren kan ook, maar dat is vaak duurder en werkt volgens Mooij minder goed. Bij het spuiten wordt er een irriterende stof rechtstreeks in het vaatje geïnjecteerd waardoor die dichtplakt, verschrompelt en verdwijnt.

Wanneer behandelen?

Spataderen zijn over het algemeen dus niet gevaarlijk. Tenzij je er echt langdurig last van hebt en bijkomende klachten krijgt. Dit kunnen klachten zijn als vermoeide, zware benen, kramp, onderhuidse bloedingen, veel blauwe plekken, vochtophopingen, stekende pijn of rusteloze benen. Ga, als je last denkt te hebben van een van deze klachten, altijd naar de huisarts.

Bronnen | libelle.be, avogel.nl 
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Ook interessant