Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid Meest Gelezen

Spataderen op je benen? Voorkom óf behandel ze met deze simpele tips

spataderen-benen-tips.jpg

Spataderen, je weet wel die dikke kronkelende blauwpaarse bloedvaten op benen. Niemand is er blij mee en sierlijk is het niet. Maar wees gerust, want je bent niet de enige die er last van heeft. Maar liefst 1 op de 4 vrouwen heeft last van spataderen. Hoe kun je ze nou voorkomen? Of, als je ze al hebt, wat kun je ertegen doen? 

Spataderen: hoe ontstaan ze?

Spataderen zijn verwijde aders en komen vooral voor in benen. Ze ontstaan wanneer kleppen in aders niet goed sluiten en er bloed terugstroomt. De verwijde aders (spataders) zorgen soms voor pijnlijke benen of kuiten, vooral na lang staan. Het verdient geen schoonheidsprijs, maar het is niet direct gevaarlijk. En dat is belangrijker. Het wordt wel gevaarlijk wanneer spataderen zorgen voor een open been (ulcus cruris) of enorme pijn zodat je bijna niet kunt lopen. En dát is iets wat je te allen tijde wilt voorkomen natuurlijk.

Spataderen voorkomen met deze 6 tips

1. Genoeg bewegen

Spataderen gedijen goed als je veel zit of staat. Belangrijk dus dat je je bloedsomloop stimuleert door genoeg beweging. Zorg dat je regelmatig even loopt. Nog beter is het om aan sport te doen, zoals wandelen, tennissen, zwemmen of fietsen. Natuurlijk telt een wandeling naar de winkel of je fietstocht naar het werk ook mee.

Lees ook: Van de oorzaken tot klachten verminderen: dít moet je weten over vaginale spataderen

2. Pas op met strakke kleding

Als je graag strakke of nauwsluitende kleding draagt, dan wordt het tijd om je gaderobe iets uit te breiden. Nauwe, strakke en knellende kleding kan de bloedsomloop in de weg zitten. En daardoor ontstaan spataderen. Kies daarom liever voor wijdvallende en zachte kleding die ventilatie mogelijk maakt en niet knelt.

3. Draag de juiste schoenen

Wanneer je gevoelig bent voor spataders is het niet verstandig om vaak hakken te dragen. Als je echt niet zonder kunt, draag ze dan maximaal twee tot drie keer in de week en zorg dat je de rest van de week stevige en comfortabele schoenen draagt.

4. Beentjes omhoog

Het bloed in je benen verzamelt zich graag op het laagste punt en hierdoor kan er extra druk komen te staan op deze ledematen. Resultaat: spataderen. Wanneer je veel in beweging bent geweest is het dus belangrijk dat je je benen op een verhoging legt wanneer je gaat zitten. Leg een kussen onder je benen als je op de bank zit of kies voor een verhoogd voetenbankje.

Lees ook: Dermatoloog beantwoordt 14 vragen over spataderen

5. Neem op tijd een massage

Geef je benen regelmatig een goede massage. Of misschien wil je partner dat ook wel doen. Dit is goed voor de bloedsomloop en dat helpt weer om spataderen te voorkomen. Begin bij je voeten en werk langzaam je weg naar boven. Je kan kiezen voor een normale massageolie, maar drogisterijen kennen ook speciale oliën (bijvoorbeeld voor vermoeide benen) die de bloedsomloop extra stimuleren.

6. Neem koude douche

Het is zeker in de winter niet echt iets om naar uit te kijken, maar een koude douche is heel goed voor de doorbloeding en het bevordert de elasticiteit van de vaten waar je bloed door stroomt. Je kunt er ook voor kiezen om alleen je benen met koud water af te spelen.

Spataderen verwijderen

Mocht je er echt klaar mee zijn, dan zijn er verschillende behandelingen mogelijk om ze weg te laten halen. Met lasertherapie wordt er een draadje in de spataderen gebracht dat warmte afgeeft en hierdoor schroeit de ader dicht. Je kunt ook kiezen voor een behandeling waarbij de spataderen worden ingespoten met vloeistof of schuim. Of je kunt de spataderen onder gehele of plaatselijke verdoving helemaal laten verwijderen (oftewel: strippen). De kans dat de spataderen weer terugkomen is er wel.

Bron | Famme.nl
Beeld | Getty Images

Ook interessant