Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Werkt soja eten of drinken tegen opvliegers? Dít zeggen experts

soja-tegen-opvliegers.jpg

De overgang en menopauze kunnen gepaard gaan met vervelende kwaaltjes, zoals opvliegers. Er bestaat geen wondermiddel voor, maar experts wijzen wel steeds meer naar de mogelijke werking van soja tegen opvliegers. Hoe zit dat precies?

We zochten het voor je uit.

Soja tegen opvliegers

Soja bevat veel isoflavonen, die fyto-oestrogenen aanmaken. Dit zijn plantaardige stoffen die qua samenstelling en werking vergelijkbaar zijn met het vrouwelijk geslachtshormoon oestrogeen. Tijdens de overgang en menopauze daalt je oestrogeenlevel flink. Die hormoonschommeling kan klachten opleveren, zoals opvliegers. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat het eten en drinken van sojaproducten overgangsklachten als opvliegers kunnen verminderen. En dat valt deels ook te verklaren.

De isoflavonen die in soja zitten, kunnen namelijk als het ware de werking van oestrogeen in je lichaam deels aanvullen. In veel mindere mate natuurlijk, maar volgens onderzoek kun je wel degelijk het effect ervan merken. Zo bleek uit recent Amerikaans onderzoek dat de meerderheid van de deelnemende vrouwen die een vetarm, veganistisch dieet volgde waarin ze zo’n 75 gram gekookte sojabonen per dag aten, minder last hadden van opvliegers. Niet alleen qua hoeveelheid, maar ook qua intensiteit.

Lees ook:
Last van opvliegers? Dat komt niet altijd door de overgang

Oppassen met soja

Ondanks dat meerdere onderzoeken en experts dit onderstrepen, is er nog meer research nodig om daadwerkelijk te stellen dat soja eten en drinken helpt tegen overgangsklachten en specifiek opvliegers. Elk lichaam is namelijk anders. Waar voor de een meer soja eten of drinken helpt, haalt het bij de ander misschien niks uit. Bovendien is het belangrijk om een beetje waakzaam te zijn met soja, zeker als er borstkanker in de familie zit of je hormoontherapie volgt. Maar naast de mogelijke werking tegen opvliegers, bieden sojaproducten (mits je geen soja-intolerantie hebt) nog meer voordelen.

Andere gezondheidsvoordelen van soja

Naast plantaardige eiwitten en onverzadigd vet, bevat soja ook ijzer en vitamine B1. Allemaal goed voor je lichaam, zeker wat je cholesterol betreft. En volgens het Voedingscentrum zijn sojaproducten ook goede vleesvervangers. Tofu en tempé staan in de Schijf van Vijf.

Lees ook:
Hoe ervaar jij de overgang? Deel je frustraties én meevallers met ons

Geen wondermiddel, maar wellicht het proberen waard

Naast soja, bleek uit onderzoeken ook dat minderen met alcohol en cafeïne kan helpen om je overgangsklachten te verminderen. Maar eten of drinken is en blijft geen wondermiddel tegen opvliegers of andere symptomen van de overgang en menopauze. Te veel focussen op wat je wel en niet eet, kan een gezondheidsprobleem an sich worden. Maar als je er veel last van hebt, kan het (in overleg met je huisarts of diëtist) misschien het proberen waard zijn.

Meer soja eten? Probeer deze recepten:

Meer lezen over de overgang en menopauze?

Bron | mindbodygreen.com, eatingwell.com, Cleveland Clinic, healthline.com, Voedingscentrum
Beeld | Getty

Margriet Extra 5 zomer vakantie

In de zomer wil je maar één ding: achterover leunen met een koud drankje en een tijdschrift, een mooi verhaal of een leuke puzzel. In de nieuwe Margriet extra: Vakantie! vind je het allemaal in één grote zomerspecial (alleen het drankje moet je zelf even regelen). Bestel Margriet extra: Vakantie! nu online of haal ‘m in de winkel.

Ook interessant