Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

5x hoe sofrologie je kan helpen om beter te slapen

moe-oorzaken-margriet.jpg

Overdag ben je gestrest en kun je niet wachten tot je in bed ligt, maar zodra je onder de wol ligt, begint het gepieker. Herkenbaar? Dan is sofrologie misschien iets voor jou.

Het is eigenlijk een combinatie van alle filosofieën die je misschien al kent.

Van ademhalingsoefeningen tot mindfulness

Sofrologie bestaat sinds 1960 en is gebaseerd op filosofieën uit Japan, India, Tibet en Spanje. Daaruit zijn een aantal lichamelijke en mentale oefeningen gevloeid, die volgens de Spaanse neurospsychiater Alfonso Caycedo dé manier zijn om je rust weer terug te vinden en te behouden. Van ademhalingsoefeningen tot mindfulness en van meditatie tot bewegen. Anno 2019 zouden veel mensen met stressklachten, angststoornissen en depressies erbij zweren, waaronder artiesten en atleten. Maar ook als je hier niet mee kampt, kan sofrologie een uitkomst zijn.

Het is een hele leer, maar dit zijn in een notendop een aantal tips vanuit de sofrologie die je kunnen helpen beter te slapen:

1. Maak van slapen een prioriteit

Je slaap zou een van de belangrijkste dingen in je leven moeten zijn. Het is het meest gezonde en helende wat je voor jezelf kunt doen. Het geeft je energie, herstelt je spieren en botten en geeft een boost aan je immuunsysteem. Zie slaap als een sleutel tot succes op alle facetten van je leven.

2. Verban al het licht uit je slaapkamer

Dat blauw licht onze nachtrust kan verstoren, wisten we. Ook volgens de sofrologie moet je slaapkamer zo donker en stil mogelijk zijn, maar gaat daar nog een stapje verder in: zelfs het kleinste stand-bylampje of de lichtgevende cijfers van je digitale wekker zou de aanmaak van het slaaphormoon melatonine kunnen verstoren.

3. Visualiseer hoe je vanavond naar bed gaat

’s Nachts goed slapen vergt overdag al voorbereiding. Zoek, als je werk dat toelaat, even een rustige kamer op waar je ademhalingsoefeningen kunt doen. Belangrijk volgens de sofrologie: visualiseer daarbij hoe je naar bed gaat vanavond en makkelijk en snel in slaap valt. Verzin daarbij een woord dat slaap volgens jou goed omschrijft. Loslaten, bijvoorbeeld. Houd dat woord in je hoofd terwijl je doorgaat met je ademhalingsoefeningen. Verbeeld je vervolgens hoe je de volgende ochtend wakker wordt, vol energie. Neem nog een paar minuten om te ontspannen voordat je weer aan het werk gaat.

4. Probeer de vierkante ademhalingstechniek

Is het twee uur ’s nachts en ben je nog wakker? Geen paniek, probeer de vierkante ademhalingstechniek eens uit. Adem drie seconden in, houd je adem drie seconden vast, adem drie seconden uit en houd je longen drie seconden leeg. Wil je het sneller of langzamer doen, dus minder of meer dan drie seconden? Doe dat dan vooral. Het gaat erom dat het goed voelt voor jou. Herhaal dit een paar minuten lang. Door iedere ademhaling gelijk te maken, word je rustig. Bovendien ben je met het tellen even goed afgeleid van je gepieker.

5. Doe een bliksemdutje

Geen tijd om een middagdutje te doen? Ga op een stoel zitten, laat je armen langs je lichaam hangen en houd in één hand een sleutel vast. Ontspan en adem diep in en uit. Dommel je weg? Dan valt de sleutel op de grond, waardoor je (mits het geen tapijt is) wakker wordt van dat geluid. Dit bliksemsnelle dutje doet volgens de sofrologie je lichaam en geest heel erg goed.

Met dit Wake Up Light word je makkelijker, frisser en energieker wakker. Nu met 45% korting in de Margriet Shop.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | PureWow, Happinez
Beeld | iStock

Ook interessant