Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Een sociale kater: wat is het en waarom kun je er nu meer last van hebben?

sociale-kater.jpg

Barstende koppijn, misselijk en moe: die kater kennen we allemaal nog wel na een iets te gezellig avondje. Maar heb je last van een leeg gevoel van binnen? Dan zou het zo maar kunnen zijn dat je naast de normale kater last hebt van een sociale kater. En juist in de coronapandemie kun je dat extra sterk zo ervaren. 

We leggen je uit hoe dat komt. 

Wat is een sociale kater?

Misschien kende je het bestaan van een sociale kater voor de coronacrisis nog niet, maar het is een ding. Na een jaar in lockdowns, quarantaine en je eigen kleine sociale bubbel, hebben veel mensen last van een leeg een uitgeblust gevoel na een middag of avond gezelligheid. Het klinkt misschien gek, maar we zijn het socializen na een jaar een beetje verleerd. Therapeut Jodie Caiss legt aan Glamour UK uit dat het te vergelijken is met na lange tijd weer gaan sporten. Daar moet je ook weer rustig je spiermassa opbouwen, en dat geldt volgens Caiss ook voor je sociale ‘spieren’.

Voorheen was het fenomeen sociale kater vooral iets waar sommige introverte mensen mee te maken krijgen na een avondje socializen, maar nu merken steeds meer mensen de kater en uitputtende gevoel.  

Moeite met socializen

Ook psychologie- en neurowetenschappelijk expert Ruth Kudzi legt uit dat je een overweldigend gevoel kunt krijgen en meer moeite kunt hebben met socializen na het jaar vol maatregelen. Het is volgens Kudzi dan ook niet gek om er tijdens een sociale gelegenheid stiekem naar te verlangen om je eventjes in rust terug te trekken. Volgens de expert kan een lange periode van verandering, stress en crisis ons mentaal beïnvloeden en veranderen. Het kan zelfs je hersenchemicaliën beïnvloeden.

Je kunt hierdoor bijvoorbeeld last krijgen van een wolkig gevoel in je hoofd en moeite hebben met concerteren. Doordat we inmiddels zo gewend zijn aan het nieuwe normaal, kost het je hersenen moeite en energie om weer terug te gaan naar het oude normaal. 

Lees ook: Kun je niet goed tegen stress? Misschien ben je hoogsensitief

Stapsgewijs 

Dat je de laatste tijd meer last kan hebben van een sociale kater is dus heel normaal. Volgens Kudzi is het vooral belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren. Ben je moe of overprikkeld na bepaalde interactie? Dan betekent dit dat je te veel hebt gedaan. Geef jezelf daarom voldoende tijd om weer op te laden. Net als het sporten na lange tijd weer oppakken, kun je ook het socializen het beste stap voor stap weer opbouwen. Kudzi benadrukt daarnaast dat jij de touwtjes in handen hebt. Als iets je te veel energie kost of tegenstaat, verplicht jezelf dan tot niets. Knal niet je hele agenda vol met terrasafspraken, maar probeer ook voldoende rustmomenten in te plannen. Probeer bijvoorbeeld een rustige wandeling te maken, om overbelasting van je zintuigen voor te zijn of ga voor een avondje me-time

Bron | Glamour UK
Beeld | Getty Images

Ook interessant