Gezondheid

Zo weet je of je een sociale angststoornis hebt

sociale-angststoornis-margriet.jpg

Verlegenheid en sociale angst worden vaak met elkaar verward, terwijl ze heel verschillende effecten hebben. 99 procent van de mensen heeft zich ooit weleens nerveus gevoeld met andere mensen in de buurt.

Maar sociale angst gaat véél verder dan een beetje verlegenheid.

Sociale angststoornis

Een sociale angststoornis of sociale fobie is een van de meest voorkomende mentale stoornissen. Sociale fobie kan ervoor zorgen dat je je nerveus voelt of een paniekaanval kunt ervaren. Volgens het Royal College of Psychiatrists hebben ongeveer vijf op de honderd mensen een vorm van een sociale fobie, en hebben vrouwen twee tot drie keer meer kans om er een te krijgen.

Niet één oorzaak

Cosmopolitan UK sprak hierover met integraal psychotherapeutisch mentor Liz Ritchie. Volgens haar is er niet slechts één ding als oorzaak te noemen van een sociale angststoornis. “Onderzoek wijs uit dat het misschien  biologisch bepaald is, het kan psychologisch zijn en kan ook beïnvloed worden door je omgeving. De individuele, sociale ervaringen zullen ook zonder twijfel de ontwikkeling van een sociale angststoornis beïnvloeden. Wat ook meespeelt is weinig zelfvertrouwen of een laag zelfbeeld, depressie, een gebrek aan sociale vaardigheden en bepaalde karaktereigenschappen.”

Verschil sociale angst en verlegenheid

Sociale angst wordt volgens Ritchie vaak verward met verlegenheid, terwijl er wel degelijk verschillen tussen zijn. “Verlegenheid wordt gezien als een karaktertrek, terwijl sociale angst wordt bepaald door angst, schaamte en vernedering, meestal getriggerd door sociale situaties waarin van iemand wordt verwacht dat hij of zij presteert of reageert.”

Symptomen van een sociale angststoornis

Als je in de buurt van of in gesprek met mensen de volgende lichamelijke symptomen hebt, kan dat betekenen dat je sociale angst hebt:

  • Versnelde hartslag
  • Verkrampte spieren
  • Je duizelig voelen
  • Maagproblemen
  • Paniekerig gevoel/het gevoel hebben dat je niet kunt ademen
  • Zweten of blozen
  • Hoofdpijn
  • Trillen
  • Geprikkeld zijn

De psychologische effecten zijn:

  • Een ernstig laag zelfbeeld en lage eigenwaarde
  • Angst voor kritiek of oordeel
  • Extreme zelfbewustheid en angst in dagelijkse situaties
  • Extreem gevoel van minderwaardigheid
  • Ernstige depressie
  • Emotionele uitspattingen
  • Paniekaanvallen

Wat kun je doen tegen sociale angst?

Als je weleens last hebt van bovenstaande symptomen, maar twijfelt of je sociale angst hebt, kun je het best een medische of psychologische professional raadplegen. Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen als je een sociale angststoornis hebt. Zo is het aan te raden om in therapie te gaan, maar je kunt zelf alvast beginnen met het bijhouden van je gevoelens in een dagboek. “Het kan erg effectief zijn om te schrijven over je gedachten en ervaringen, want zo kun je ze beter uit je hoofd zetten”, legt Ritchie uit. “Je hebt dan meer ruimte in je hoofd om aan positieve dingen te denken.”

Rust nemen

Ook kan het nemen van rust of het volgen van een yogales helpen, omdat je dan iets voor jezelf doet. Het zorgt er ook voor dat je versnelde hartslag en het trillen verminderen. Als je dat langzaamaan ziet verbeteren, geeft dat een gevoel van prestatie, en dat je meer zelf kunt doen dan je je misschien voor kon stellen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Cosmopolitan UK
Beeld | Getty Images

Ook interessant