Gezondheid

Slenteraar? Waarom sneller wandelen beter is voor je gezondheid

wandelen-margriet.jpg

Lekker door de straten slenteren is hartstikke gezellig, maar stevig doorstappen is een veel beter idee. Schroef je wandeltempo daarom eens op als je kunt. Want sneller wandelen brengt namelijk tal van gezondheidsvoordelen met zich mee.

Je zou er gezonder én langer van leven.

Studie

Uit onderzoek,  gepubliceerd in het British Journal of Sports Medicine, komt naar voren dat in een flink tempo doorstappen heel goed voor je is. Om dit te onderzoeken werden 50.225 wandelaars uit Engeland en Schotland van 1994 tot 2008 in de gaten gehouden.

Onderzoeksperiode

Om te monitoren wat het tempo waarop ze wandelden voor invloed op hun gezondheid zou hebben, moesten de participanten gedurende de gehele onderzoeksperiode hun wandeltempo bijhouden. Ook werd hun gezondheid nauwkeurig bijgehouden. De resultaten waren verrassend.

Gezonder

Want wat bleek? De mensen die zich dagelijks in een snel tempo over straat bewogen, bleken een stuk gezonder dan de slenteraars uit de bus te komen. Ze bleken namelijk vierentwintig procent minder kans op hart-en vaatziekten te hebben door hun actieve loopgedrag.

Gezondheidsvoordelen

Tien minuten sneller wandelen dan normaal, zou al voldoende zijn. Belangrijk is om dan wel een snelheid van zo’n vijf kilometer per uur aan te houden. Dit zou volgens het onderzoek namelijk niet alleen zorgen voor een fitter gevoel en betere stemming, maar ook de kans op vroeg overlijden door ziekten verkleinen met vijftien procent.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock

Ook interessant