Snel of lang wandelen beter Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Snel wandelen of lang wandelen: wat is beter?

Er zijn allerlei gezondheidsvoordelen verbonden aan wandelen. Zo is het goed voor je spijsvertering, om je geheugen te verbeteren, maakt het je creatiever én helpt het om af te vallen. Als je het echt goed aan wilt pakken dan vraag je je misschien af wat beter is: snel wandelen of lang wandelen?

We leggen je uit hoe dat zit.

Wat is beter: snel of lang wandelen?

Om de meeste gezondheidsvoordelen uit je dagelijkse ommetje te halen, wil je natuurlijk weten of de ene vorm van wandelen beter is dan de ander. Zowel snel wandelen als lang wandelen hebben voordelen.

Snel wandelen

Heb je weinig tijd om te wandelen? Dat is niet erg. Aan Well + Good legt sportcardioloog John Higgins uit dat 15 minuten intensief lopen gelijk staat aan 30 minuten op een matige intensiteit wandelen. Ook heeft regelmatig snel wandelen (of een andere vorm van intensieve inspanning) een positief effect op je hart. Je hart wordt hier namelijk ook door getraind en dat verlaagt het risico op hart- en vaatziektes. Daarnaast zou het ook je cognitieve functies en je humeur goed doen door regelmatig op een hoger tempo een ommetje te maken.

Lang wandelen

Dat betekent niet dat je vanaf nu alleen nog maar kort en snel moet wandelen, want ook een lange wandeling heeft zo zijn voordelen. Dit heeft namelijk ongeveer dezelfde gezondheidsvoordelen voor je hart en daarnaast vergroot je door regelmatig lang te wandelen op een matig intensief tempo ook je uithoudingsvermogen. Verder is de kans op een blessure ook kleiner bij dit type wandeling.

Lees ook: Waarom een wandeling na elke maaltijd een heel goed idee is

Is het een gezonder dan het ander?

Aan beide soorten wandelingen kleven dus gezondheidsvoordelen. Snel wandelen is daarom niet beter dan lang wandelen en andersom. Volgens Higgins is het vooral goed om de twee soorten met elkaar te combineren. Probeer om minimaal één keer per week te bewegen op hoge intensiteit, bijvoorbeeld door snel te wandelen of een andere intensieve sport te doen en wissel dit de rest van de dagen af met een rustigere activiteit, zoals op matig tempo wandelen of fietsen.

Als je dit combineert zul je hier het meeste voordeel uit halen. Zo helpt lange afstanden lopen bijvoorbeeld om je uithoudingsvermogen te verbeteren, waardoor je ook een snelle, intensieve wandeling beter volhoudt.

Bron | Well + Good
Beeld | Getty Images

Maryse De BruijneGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden