Gezondheid

Zó kom je volgens experts het snelst van spierpijn af

snel-van-spierpijn-af.jpg

De avond na een work-out voel je je meestal heel goed: sterk, fit en trots op wat je die avond gepresteerd hebt. Maar hoe vervelend is het dan als je de volgende ochtend je bed bijna niet uit kunt komen door de enorme hoeveelheid spierpijn?

Dit zijn volgens experts dé manieren om snel van spierpijn af te komen.  

Zo ontstaat spierpijn

Hoe ontstaat spierpijn eigenlijk? Wanneer je bewegingen maakt die je anders niet zo vaak uitvoert, krijg je daar soms last van. Dat komt omdat je spieren eigenlijk niet weten wat ze overkomt, waardoor ze een hoop van het stofje melkzuur gaan afscheiden. Omdat dit niet snel afgebroken kan worden hoopt het zich op in de spieren, en daardoor ontstaat de spierpijn.  

Niet in bed blijven

Als je na een avondje in de sportschool wakker wordt met enorme spierpijn, wil je daar natuurlijk zo snel mogelijk af. Maar hoe pak je dat dan het beste aan? Een warm bad of juist een koude douche? De spieren rekken? Of juist heel rustig op de bank blijven hangen die dag? Dat laatste wordt door personal trainer én wetenschapper Jake Gifford zeker afgeraden. Tegen Metro UK zegt hij dat stil in bed of de hele dag onderuitgezakt op de bank blijven liggen eigenlijk de sléchtste opties zijn.

Active recovery

Wat je dan wel moet doen? Sporten. Nog een work-out is waarschijnlijk het laatste waar je zin in hebt, maar een beetje beweging kan je spieren wel heel goed doen. Gifford noemt dit active recovery. Door te bewegen help je het bloed in je spieren om sneller te stromen, waardoor de afvalstoffen sneller afgevoerd worden. Als dat melkzuur uit je lijf is, zal de spierpijn ook weer verdwijnen. Goede voorbeelden van active recovery zijn zwemmen, een simpele wandeling óf een yogasessie. Bij yoga kan je de spieren ook meteen even rekken, wat een ontspanennde werking kan hebben op je lichaam.

Eten na het sporten

Niet alleen beweging kan je helpen, ook eten en drinken zijn belangrijk bij spierpijn. Volgens Amy Kiplin, langeafstandsatleet, is het van belang dat je goed eet in de tijd ná het sporten, of je nou op dieet bent of niet. Tegen Metro UK zegt ze dat de beste optie is om binnen dertig minuten iets te eten met veel koolhydraten en eiwitten. Dat helpt je lichaam om afvalstoffen weg te voeren en je spieren sneller weer te repareren. Ook is het drinken van genoeg water van belang. Zonder voldoende vloeistoffen in je lijf, kunnen de afvalstoffen die je spieren aangemaakt hebben namelijk geen kant op.

Lees ook: Om déze reden kun je tijdens een griepje last hebben van spierpijn

Slapen is belangrijk

Hoewel je niet de hele dag in bed moet blijven liggen, is slapen wel een essentieel onderdeel van het genezen van spierpijn. In spieren komen tijdens het sporten namelijk allemaal kleine scheurtjes, die weer hersteld moeten worden door je lichaam. Dat is ook hoe je door veel te sporten steeds meer spieren kweekt. Het opvullen van die scheurtjes met nieuw spierweefsel kan alleen gebeuren tijdens het slapen, dus daarom is het belangrijk om op tijd naar bed te gaan. Probeer minimaal zeven uur te slapen als je je de avond daarvoor uitgesloofd hebt in de sportschool.

Massage

Ook sportmassages, warmtelotions en een warm óf juist koud bad kunnen je helpen om sneller te genezen van spierpijn. Volgens Jake is nog niet overal een wetenschappelijke verklaring voor, maar dit zijn zeker dingen die je kunt proberen om zo snel mogelijk weer fit te zijn.

Spierpijn voorkomen

Als je de volgende keer wilt voorkomen dat je enorme spierpijn krijgt, neem dan vast wat maatregelen in de sportschool. Neem bijvoorbeeld goed de tijd voor een warming-up. Zo laat je de spieren langzaam opwarmen en bereid je ze voor op de inspanning. Je hartslag wordt alvast wat hoger, waardoor je doorbloeding gestimuleerd wordt en je spieren soepeler worden. Vergeet ná je sportsessie ook niet de tijd te nemen voor een cooling-down. Dat helpt je lichaam weer tot rust te komen, waardoor de afvalstoffen beter afgevoerd worden.

Artikelen en video’s van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Metro UK, Gezondheidsnet, The Phitcoach
Beeld | iStock

Ook interessant