Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

12 onmisbare smaakmakers die je gerecht gezonder maken

jjcr4ju653f1_selected_wide_1200.jpg

Heel veel smaakmakers, die je dagelijks toevoegt aan je eten, leveren vezels, vitaminen en mineralen. Maar, ze kunnen nog meer voor je gezondheid betekenen, zoals het voorkomen van kwaaltjes en ziektes.

Het toevoegen van smaakmakers, als planten en kruiden, kunnen je gerechten daardoor een stuk gezonder maken.

Echte smaakmakers

Geert Vergote is dokter in de farmacie en vertelt aan Goedgevoel.be dat we niet gelijk moeten grijpen naar pijnstillers, ontstekingsremmers of antibiotica om ons beter te voelen. Planten maken biologisch actieve stoffen aan om zichzelf tegen ziektes te beschermen. Als wij deze planten en kruiden toevoegen aan onze gerechten, genieten we mee van deze werking.

Volgens Geert hebben sommige planten een bovengemiddelde gezondheidsbevorderende werking. En door bepaalde groenten of kruiden aan je gerechten toe te voegen, bevordert dit je gezondheid. De volgende twaalf ingrediënten zijn echte smaakmakers. Je kunt ze gemakkelijk in de keuken gebruiken, én ze maken je gerecht gelijk een stuk gezonder.

Gember

Gember is een wondermiddel dat je spijsvertering bevordert en goed helpt tegen misselijkheid. Ook heeft het een gunstige invloed op ontstekingen in je gewrichten. Omdat gember een sterke smaak heeft, kun je het gebruik ervan beter opbouwen. Voeg eens gember toe aan een Oosterse maaltijd of trek thee met verse gember.

Lees ook
Déze 7 tekenen wijzen erop dat je een supergezond lichaam hebt

Rode biet

Rode biet bevat betalaïne, een sterk antioxidant die de lichaamscellen beschermt tegen veroudering. Als je een glas rodebietensap drinkt na een maaltijd wordt de stijging van de bloedsuikerspiegel geremd. De nitraten in een rode biet geven een bloeddrukverlagend effect en bevordert de doorbloeding in de hersenen.

Kurkuma

Kurkuma zorgt, net als gember, voor een goede spijsvertering en maakt je lichaamscellen weerbaarder tegen veroudering. Kurkuma heeft, nog meer dan gember, een ontstekingsremmend effect op je gewrichten.

Zwarte peper

Het toevoegen van zwarte peper aan gerechten zorgt voor een stimulatie van het immuunsysteem. Ook werkt het ontsmettend in de darmen. Door kurkuma, zwarte peper en olijf- of koolzaadolie te mengen wordt de kurkuma beter opgenomen in je bloed. Een stoofpotje met zwarte peper en kurkuma is dus een topper voor je immuunsysteem. Let wel op bij een gevoelige maag of darmen.

Paardenbloem

Een volledige paardenbloem is eetbaar. Het eten van een paardenbloem doet je aan witlof denken en heeft een bittere smaak. De plant werkt ontgiftend en ondersteunt je lever en gal. Paardenbloemen pluk je het beste in je eigen tuin en vervolgens kun je de blaadjes in een soep of salade verwerken. Van de hele paardenbloem kun je paardenbloemthee maken. Deze werkt vochtafdrijvend en kun je daarom beter alleen overdag drinken.

Lees ook
Déze zeven kruiden en specerijen helpen om je hersenen jong en gezond te houden

Knoflook

Knoflook is goed voor je hart- en bloedvaten. Het verlaagt je bloeddruk, werkt als natuurlijke bloedverdunner en is gunstig voor je cholesterolspiegel. Als je vroeg begint met het dagelijks gebruiken van knoflook, heb je later misschien geen cholosterolverlagers nodig.

Tijm

Tijm staat bekend om zijn actieve stof thymol. Deze maakt luchtwegen vrij, waardoor je gemakkelijker slijm kunt ophoesten. Wil je een krachtig effect? Maak dan thee van tijm, eucalyptus en rozemarijn.

Venkel

Venkel is rijk aan een etherische olie die winderigheid, een opgeblazen gevoel en krampen tegengaat. Eet venkel gewoon als groente bij bijvoorbeeld vis en gebruik de zaadjes om thee mee te zetten. Anijs heeft een rustgevende werking op de darmen en de spijsvertering.

Lees ook
Last van een onrustige huid? Deze 4 kruiden kunnen je uit de brand helpen

Waterkers

Waterkers valt in dezelfde soort als radijs, raap, kool en broccoli. Al deze groenten bevatten stoffen die je cellen beschermen tegen vroegtijdige veroudering. De peper- en mosterdachtige smaak van waterkers geeft pit aan salades, soep en sauzen.

Salie

Het blad van salie bevat een etherische olie die de luchtweg ondersteunt. Ook heeft salie een effect op je inwendige thermostaat en remt het zweetvorming. Handig tijdens een hormonale schommeling en als je last hebt van opvliegers. Het beste effect krijg je door saliethee te maken. De etherische olie komt dan het beste vrij.

Munt

De menthol uit munt is goed voor de luchtwegen en brengt daarnaast ook je spijsvertering op gang. Muntthee zorgt voor het beste effect. Ook werkt een mengsel van de smaakmakers: munt, anijs en karwijzaad goed voor de spijsvertering.

Shiitake

Volgens Geert Vergote zijn alle paddenstoelen rijk aan fosfor, kalium en B-vitamines. De Japanse shiitake, die je gewoon in de supermarkt kunt kopen, bevat bioactieve componenten als bètaglucanen die veroudering in de cellen tegengaan. Ook ondersteunen deze bètaglucanen je immuunsysteem.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Goedgevoel.be
Beeld | iStock

Ook interessant