Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Constant snacken of een glaasje te veel? Met déze slimme trucs doorbreek je slechte gewoontes

met-deze-slimme-trucs-kun-je-slechte-gewoontes-doorbreken.jpg

We hadden zo veel goede voornemens voor 2020, maar door corona werden we wel héél erg op de proef gesteld. Als je constant thuis zit worden die snacks, die online webshop of dat glaasje wijn wel héél verleidelijk. Herstel- en vitaliteitscoach Esterelle van Zanten vertelt hoe je op een laagdrempelige manier slechte gewoontes kunt doorbreken en hoe je ervoor zorgt dat je je vrolijk en fit blijft voelen.

Coronakilo’s en in je onderbroek achter je laptop zitten: we lachen er wel om, maar eigenlijk zijn dit serieuze problemen van deze tijd. Waarom vinden we gezond en verantwoord leven ineens zo lastig, nu we gedwongen worden om zo veel mogelijk thuis te blijven? Esterelle van Zanten legt het uit: “Het heeft een heleboel te maken met sociale controle. Als je nu een zak chips op tafel ziet liggen tijdens lunchtijd en je hebt honger, denk je ‘ach, waarom niet?’. Terwijl je naar je werk nooit een zak chips als lunch mee zou nemen.” Hetzelfde geldt natuurlijk voor het nemen van een wijntje om twee uur ’s middags, of de hele dag in je pyjama zitten.

Geen routine meer

Maar op den duur kunnen we ons door dit gedrag behoorlijk belabberd gaan voelen. “De routine en afleiding mist, en daardoor verval je sneller in slechte gewoontes”, aldus Van Zanten. En dat is natuurlijk niet goed voor ons: de hele dag binnen zitten, veel ongezond snacken, weinig beweging, geen leuke dingen en hier en daar een glaasje teveel. Of misschien geef je uit verveling wel online veel te veel geld uit. Maar hoe doorbreek je deze slechte gewoontes, en zorg je er weer voor dat je goed in je vel komt te zitten?

Trucs om slechte gewoontes te doorbreken

“Het belangrijkste is dat je weer structuur in je dag aanbrengt. Zorg voor zingeving, verzorg jezelf, plan leuke dingen en zorg ervoor dat je een reden hebt om uit bed te komen. Onthoud dat je altijd een keuze hebt.” Esterelle deelt een aantal handige trucs die je kunt toepassen om het makkelijker voor jezelf te maken.

  1. Ga zo min mogelijk naar de supermarkt
    En dat betekent: doe weekboodschappen, bestel je boodschappen online, of nog beter: laat iemand anders boodschappen voor je doen. Hoe vaker je zelf boodschappen doet, hoe meer lekkere dingen je waarschijnlijk gedachteloos in je mandje gooit. “Alles wat je in huis hebt, gaat op. Daarom kun je het maar beter helemaal niet kopen”, legt Van Zanten uit.
  2. Plan leuke dingen
    Veel mensen denken dat je helemaal geen leuke dingen kunt doen omdat er nu zo weinig mag. “Dat is niet waar”, vertelt Van Zanten. “Je kunt nog van alles doen. Naar de bioscoop, naar een museum, een wandeling maken. Alleen dan in kleinere groepen. Maar verbazingwekkend genoeg zijn er op veel plekken nog gewoon tickets beschikbaar.” En hoe meer leuke dingen je plant, hoe meer je hebt om naar uit te kijken.
  3. Zorg voor gezonde snacks
    “Ik heb een enorme hoeveelheid fruit in huis liggen. Als het er ligt, dan pak je het veel makkelijker”, vertelt de vitaliteitscoach. En dat geldt natuurlijk ook voor andere gezonde snacks: kijk maar eens op dit lijstje voor inspiratie.
  4. Laat snacks in de auto liggen
    “Nog een gek trucje, maar ik heb grote kinderen in huis en de chips vliegt er doorheen. Daarom laat ik regelmatig wat zakken in de auto liggen, zodat ik het tempo kan bepalen waarin het op gaat. Dan pak ik het bijvoorbeeld alleen in het weekend.” En dat geldt natuurlijk ook voor jezelf: even snel een zak opentrekken gaat toch lastiger als je eerst helemaal naar de auto moet.
  5. Vermijd een schuldgevoel
    Ga je toch de mist in, en heb je die hele reep chocoladereep weggewerkt? “Voel je dan niet schuldig. Denk gewoon: ‘jammer, dat ging mis’, en ga door met je leven. Als je je schuldig gaat voelen, is de kans alleen maar groter dat je nóg meer slechte dingen gaat doen om je beter te voelen.”
  6. En: geef jezelf niet altijd je zin
    “Jezelf altijd maar je zin geven, dat slaat nergens op”, vindt Van Zanten. Logisch, want dat doe je bij je kinderen ook niet, omdat je weet dat het slecht is. Dus waarom voor jezelf dan wel? Even streng zijn en nee tegen jezelf zeggen, kan een heleboel schelen.
  7. Koop een adventskalender
    “Misschien een beetje een vreemde tip, maar wel eentje die heel goed werkt.” De winkels liggen momenteel vol met adventskalenders, en het is de perfecte manier om voor jezelf een dagelijks lichtpuntje te creëren. Wat is er nu leuker dan iedere dag een cadeautje uit mogen pakken? En het hoeft natuurlijk geen ongezonde adventskalender vol chocolade te zijn: je hebt ze tegenwoordig in allerlei maten en soorten. Met make-up, sieraden, of zelfs erotische speeltjes.
  8. Alcohol is niet ‘gezellig’
    “Veel mensen, en vooral ouderen, leven met het idee dat alcohol drinken voor gezelligheid staat. Hierdoor gaan ze zelfs dagelijks drinken, omdat men vindt dat ze er recht op hebben. Vooral nu er zo veel andere dingen zijn weggenomen. Maar de alcohol is niet gezellig, dat ben jij.” Maar dit kan natuurlijk enorm schadelijk voor de gezondheid zijn. “Door alcohol kan je lichaam minder goed voedingsstoffen uit voeding opnemen, wat weer funest is voor je immuunsysteem. Hierdoor ben je uiteindelijk ook vatbaarder voor virussen.” Maar, voegt Van Zanten eraan toe: “Met mate kan alcohol af en toe natuurlijk best.”
  9. Doe geen impulsaankopen
    Als je ineens zin hebt om iets te kopen, doe je dit vaak omdat je denkt dat je je er beter van gaat voelen. Maar dit fijne gevoel is maar tijdelijk, en vaak heb je later spijt van je aankoop. Van Zanten heeft ook hier een handig tip voor: “Laat het een paar dagen in je online winkelmandje staan. Klik het tabblad weg, en kijk er even niet meer naar. Heb je na een aantal dagen nog steeds de drang om het te kopen? Of was je het eigenlijk alweer vergeten?”
  10. Kies bewust een verwenmoment
    “Jezelf af en toe verwennen kan gerust”, vindt de coach. “Maar kies dat moment bewust, zodat je daar naartoe kunt leven.” Zo kun je op werkdagen bijvoorbeeld gezond eten, zodat je in het weekend even kunt snacken. Of kies één dag in de maand waarop je één of meerdere dingen van je verlanglijstje mag aanschaffen. Dat helpt ook weer om die impulsaankoop te voorkomen.
  11. Blijf leren
    “Steeds maar nieuwe dingen blijven leren is goede stimulatie voor de hersenen”, legt Van Zanten uit. Ze denkt daarom ook dat het essentieel is om nieuwe dingen te proberen, ook als je ouder bent. “Stel jezelf open, en probeer bijvoorbeeld een nieuwe hobby. Dat doorbreekt ook slechte patronen.”

Beeld | iStock (openingsbeeld), Laura Hermans (portret Esterelle van Zanten)

Esterelle van Zanten is herstelcoach van alcohol- en vitaliteitscoach. Ze maakt mensen bewuster van hun alcoholgebruik en levensstijl, en begeleidt ze in het (herstel)proces. Haar doel is om te inspireren voor een nuchter maar vooral leuk leven. Kijk voor meer informatie op Esterellevanzanten.nl.

Ook interessant