Gezondheid

8 ‘slechte’ gewoonten die eigenlijk juist heel gezond zijn

8-slechte-gewoonten-die-eigenlijk-juist-heel-gezond-zijn.jpg

Nét iets te lang uitslapen of toch weer een hele reep chocolade eten: stiekem hebben we allemaal wel wat gewoonten die vallen in de ‘slechte’ categorie. Maar wist je dat sommige van die zogenaamd slechte gewoonten eigenlijk juist heel gezond zijn?

We zetten er 10 voor je op een rij.  

1. Koffie drinken

Een echte koffieleut zijn blijkt helemaal zo slecht nog niet. Zo kan het zwarte goud je helpen focussen, is het een hulpmiddel als je wat kilo’s kwijt wil raken en zit koffie vol met gezonde antioxidanten. Deze komt wel met een kleine disclaimer: dagelijks tien koppen koffie drinken is natuurlijk niet echt gezond, maar met mate kan koffie juist best goed voor je zijn.

2. Uitslapen

In het weekend of op een vrije dag lekker lang uitslapen? Daar is helemaal niets mis mee. Elke dag tot half 12 in je bed liggen valt wél onder de slechte gewoonten, maar soms wat extra uurtjes slaap pakken is juist hartstikke gezond. Een goede nachtrust is essentieel voor onze gezondheid. Het verkleint de kans op hartaandoeningen of beroertes, versterkt je immuunsysteem én zorgt ervoor dat je in een betere gemoedstoestand bent. Mooi meegenomen, al die gezondheidsvoordelen van een paar uur extra in dromenland.

3. Koolhydraten eten

Koolhydraten eten is in de afgelopen jaren door veel mensen bestempeld als een ongezonde gewoonte, maar blijkt dat helemaal niet te zijn. Hoewel je witte suikers en eenvoudige koolhydraten, zoals die in koekjes, cake of wit brood beter kunt laten liggen, zijn koolhydraten helemaal niet zo slecht voor je. Langzame koolhydraten hélpen je juist om minder snel trek te hebben en te veel te eten, waardoor ze je kunnen helpen bij het afvallen of op gewicht blijven. Ze helemaal schrappen is dus helemaal niet nodig. Meer over koolhydraten die je kunnen helpen bij het afvallen lees je hier.   

4. Vaak kauwgom kauwen

Er zijn momenten waarop we kauwgom kauwen zeker in de categorie slechte gewoonten zouden plaatsen, maar het kán ook juist heel gezond zijn. Kauwgom – vooral de suikervrij variant – maakt je tanden namelijk schoon en zorgt dat je extra speeksel aanmaakt, waardoor je minder snel gaatjes krijgt. Ook werkt kauwgom kauwen stressverlagend en blijkt uit onderzoek dat het helpt bij je concentratie. En dat het je een frisse adem geeft is natuurlijk helemaal mooi meegenomen.

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel!

5. Niksen

Na het werk lekker op de bank hélemaal niets doen? Dat zouden we misschien snel als lui bestempelen, maar het is eigenlijk heel goed voor je. Af en toe even lekker niksen geeft je hersenen namelijk de tijd om even hun eigen gang te gaan. Dat klinkt misschien een beetje gek, maar het is echt zo. Je hersenen zijn als je altijd maar druk bent, constant bezig met het verwerken van prikkels. Als jij even niks doet, kunnen je hersenen bijkomen en zich ontspannen. Ze krijgen dan een soort reset, waardoor je creativiteit een boost krijgt.

6. Een work-out overslaan

Sporten is zéker een goede gewoonte en we raden iedereen die de mogelijkheid heeft dan natuurlijk ook aan om dat regelmatig te doen. Maar af en toe een keer een work-out overslaan hoeft helemaal niet zo’n slechte gewoonte te zijn. Vooral als je flink intensief traint, is het belangrijk om je lichaam af en toe ook een avond rust te kunnen. Te veel sporten kan zorgen voor blessures en daarmee verdwijnt je motivatie al snel weer. Af en toe een dagje vrij is dus helemaal niet zo slecht voor je.

7. Chocolade eten

Ook hier geldt weer: geniet, maar met mate. Elke dag een reep chocolade is natuurlijk niet gezond, maar af en toe een stukje kan helemaal geen kwaad. Vooral donkere chocolade blijkt best wel wat gezondheidsvoordelen te hebben. Zo zit het vol met antioxidanten én zorgt het ervoor dat je stofjes aanmaakt die je gelukkig maken. Daarnaast houd je een eventueel dieet véél langer vol als je af en toe iets lekkers tussendoor eet. Heb je elke dag enorm veel zin in chocolade? Dan is het slim om je vitaminelevels even te laten checken, want dan kan een vitaminetekort de boosdoener zijn.

8. Een middagdutje doen

Is een middagdutje jouw guilty pleasure? Dan hebben we goed nieuws: ook dit valt onder de ‘slechte’ gewoonten die éigenlijk gezond zijn. Als je twee keer per week een middagdutje doet, kan dat bijvoorbeeld de gezondheid van je hart ten goede komen. Ook is het goed voor je brein: twee keer slapen (overdacht en ’s nachts, dus) zou ons lichaam veel meer kans geven om alle prikkels te verwerken. Niks mis met af en toe een middagdutje, dus.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | The Active Times
Beeld | Getty Images

Ook interessant