Gezondheid

Slecht slapen door de overgang. Hierdoor komt het en dit kun je er tegen doen

slecht-slapen-overgang.jpg

Nachtenlang woelen en draaien in bed. Een keertje kan gebeuren, maar wanneer je dagen of wekenlang slecht kunt slapen door de overgang, kun je hier veel klachten door ervaren. En die zijn niet alleen gericht op slaaploosheid of vermoeidheid, want vermoeidheid kan ook je dagritme helemaal in de war brengen. Dit is wat je tegen de plafonddienst kunt doen. 

Slecht slapen is al geen pretje, maar tijdens de overgang wil je het er al helemaal niet bij hebben. 

Slapeloosheid door de overgang 

Er bestaan natuurlijk verschillende oorzaken die kunnen leiden tot slecht slapen. En ook de overgang is daar een van. Zo’n 40 procent van de vrouwen geeft aan last te hebben van slaaploosheid, ook wel bekend als insomnia, tijdens de overgang. Helaas heb je tijdens de menopauze vaak niet alleen met slapeloosheid te maken. De oorzaak voor het slecht kunnen slapen door de overgang komt namelijk meestal door nachtelijk transpireren en opvliegers. Twee bekende overgangsklachten. Maar ook stress of spanning, dat tijdens de menopauze kan toenemen, kan ervoor zorgen dat je ’s nachts uren wakker ligt. 

Laag progesteron en oestrogeen

Tijdens de overgang schommelt je hormoonhuishouding, hierdoor maakt het vrouwenlichaam minder progesteron en oestrogeen aan. En helaas heeft dat een nadelig effect op je slaap. Progesteron zorgt er namelijk op natuurlijke wijze voor dat je slaperig wordt en oestrogeen helpt om dieper in slaap te komen. Wanneer je hier door de overgang een tekort aan krijgt, kun je dus niet alleen slecht in slaap komen, maar word je ’s nachts ook vaker wakker. 

Gevolgen van slaaploosheid 

Het is erg vervelend als je tijdens de overgang veel last hebt van slaaploosheid. Je raakt hierdoor niet alleen vermoeid, maar je kunt er overdag ook prikkelbaard door zijn, last krijgen van eetaanvallen, huilbuien en een lusteloos gevoel. En dat komt nog eens boven op de klachten die je tijdens de overgang al ervaart.  Maar gelukkig zijn hier ook verschillende dingen tegen te doen.

Lees ook: Van nachtzweten tot hartkloppingen… Dít doet de overgang met je lichaam

Wat kun je tegen insomnia doen?

Wanneer je slecht kunt slapen tijdens de overgang zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om dit aan te pakken. Allereerst is het natuurlijk handig om de oorzaak voor jouw slaaploosheid duidelijk in kaart te brengen. Dit kun je doen door een slaapdagboek bij te houden. Schrijf hierin op hoe laat je naar bed gaat, hoe laat je wakker wordt en hoe uitgerust je je dan voelt. En schrijf ook op wat je ’s nachts wakker houdt. Wanneer hieruit bijvoorbeeld blijkt dat je slaaploosheid vooral lijkt te komen door nachtelijk transpireren, dan kun je dit aanpakken door je kamer koeler te maken, kantoenen nachtkleding te dragen of zelfs een ventilator neer te zetten. 

Andere tips 

Om slaaploosheid tijdens de overgang tegen te gaan, kun je ook proberen om meer structuur aan te brengen in je avondritueel. Je kunt het beste voor het slapen gaan je telefoon of televisie verruilen voor een boek. Je blauwe scherm vertraagt namelijk de aanmaak van melatonine. Probeer daarnaast te ontspannen door bijvoorbeeld een warm bad te nemen of wat ontspanningsoefeningen te doen. Wanneer je dit vaker op een vast tijdstip doet, herkent je lichaam dit als bedtijd. Overdag kun je je lichaam helpen door niet te zwaar en te vet te eten en niet te veel koffie te drinken. Probeer daarnaast je avondmaaltijd licht te houden door tijdens de lunch uitgebreider te eten. Ook kun je je slaapritme stimuleren door overdag voldoende buiten te zijn en te bewegen. Dit kan natuurlijk door dagelijks te sporten, maar elke dag een wandeling maken werkt ook al bevordelijk.

Professionele hulp bij slecht slapen 

Wanneer je in de overgang echt heel slecht kunt slapen en je hier veel last van hebt, dan kun je het beste professionele hulp inschakelen. Je kunt een afspraak maken bij je huisarts, maar er bestaan ook andere organisaties die niet alleen kennis hebben van insomnia, maar gespecialiseerd zijn in de combinatie van overgangsklachten en slaaploosheid. Je hebt hier geen doorverwijzing voor nodig van de dokter en dit wordt meestal vergoed bij een aanvullende verzekering. Daarnaast kun je in overleg met je huisarts ook kijken of slaapmiddelen of zelfs hormoontherapie een uitkomst kunnen bieden. Ook bestaan er slaap therapieën, waarbij je samen met een slaaptherapeut leert om weer een gezond slaappatroon terug te krijgen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron| Somnio, Slaapinfo, Care for Women, Overgangsklachten
Beeld|iStock

Ook interessant