Gezondheid

Dit is waarom je niet lekker slaapt in een vreemd bed

dit-is-waarom-veel-mensen-slecht-slapen-op-vakantie.jpg

Bij vakantie denken we direct aan ontspanning, maar waarom is het dan zo dat veel mensen slecht slapen op vakantie? Slaapexpert Alies Coster legt dit fenomeen uit en geeft tips.

“No worries, zoals Michael Jackson zong: ‘you’re not alone’. Al in 1966 waren er blijkbaar zoveel mensen die zich herkenden in deze struggle, dat drie Amerikaanse onderzoekers zich verdiepten in het fenomeen slecht slapen op vakantie.

Slecht slapen in een vreemde omgeving

Wat bleek? In een veilig en vertrouwde omgeving durven je hersenen zich over te geven aan de slaap, maar in een vreemde omgeving beginnen je hersenen op die van dieren te lijken. Je kunt het vergelijken met katten. Tijdens de meeste slaapfases blijven hun zintuigen half wakker. Ze zijn dan extra alert, net als jij wanneer je slaapt in een vreemde omgeving. Dit kan ervoor zorgen dat je moeilijk inslaapt of bij het minste of geringste wakker wordt.

Slecht slapen op vakantie: ook wel het ‘First Night Effect’ genoemd

Amerika zou Amerika niet zijn als ze de onderzoekresultaten niet in een mooi jasje zouden gieten. Het verschijnsel waarbij je ene hersenhelft ’s nachts actief en alert blijft om gevaar te herkennen kreeg het ‘First Night Effect’ als naam.

Laatst is echter aangetoond dat het First Night Effect wel 4 nachten kan duren, als je in een nieuwe omgeving slaapt.

Tips om lekker te slapen op vakantie

Als jij hiermee moet dealen, weet dan dat je niet de enige bent. En gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen, om te voorkomen dat je die eerste vier nachten gefrustreerd naar het plafond ligt te staren: ⠀

1️. Een gespannen lijf valt niet in slaap

Ben je bang op een hotelkamer? Doe de lamp in de douche aan. Ben je (te) alert in je tent? Neem je kussen van thuis mee, of iets anders vertrouwds. Het gaat er niet om dat je daadwerkelijk veiliger bént (we weten allemaal dat het insluipers niet uitmaakt of je nou op je eigen kussen slaapt of niet). Het gaat erom dat jij je veiliger vóélt. Kortom: fix wat je fixen kan om je ontspannen te voelen. ⠀

Wil je binnen 1 minuut in slaap vallen? Probeer dan dit trucje eens.

2️. Slechte slaper?

Betrap jij jezelf er weleens op dat je tegen jezelf zegt dat je moeilijk in slaap valt? Ga eens bij jezelf na of dit echt zo is… Ik geloof namelijk dat iedereen kan slapen, ook zonder optimale omstandigheden. Dus stop met tegen jezelf zeggen dat je een moeilijke slaper bent en focus op de positieve dingen.

Geef met je hoofd je lichaam een seintje dat er iets leuks, iets fijns aankomt. En zeg tegen je reisgenoten: ‘Hoe fijn zou het zijn als er bij aankomst een heerlijk bed klaarstaat’. Of: ‘Hoe relaxt zou het zijn als ik uitgerust mijn vakantie kan beginnen?’ Positief zijn garandeert misschien niet dat je een topnacht zult hebben, maar negatief zijn garandeert dat het dat in ieder geval niet wordt.

3. Beschermd gevoel

Besef je dat het mogelijk is om de effecten van het First Night Effect te verminderen, maar dat het nog niet zeker is of we het helemaal weg kunnen toveren. Doe dus wat je kunt doen om het effect te verminderen, maar ga niet zo fanatiek aan de slag dat het je nog meer stress oplevert dan wanneer je niks zou doen.

Wat je in de plaats daarvan kan doen, is er bij stilstaan dat je lichaam jou beschermt in de nacht door alert te blijven in een nieuwe omgeving. Dit kan een veilig gevoel geven, waardoor je ontspant. En vertrouw erop dat je vanzelf went aan je nieuwe slaapplek.

Vertrouw op je lichaam. Je lijf kan al slapen. Jij hoeft je lichaam alleen maar een seintje te geven dat het oké is om in slaap te vallen. Fijne vakantie!”

6 opmerkelijke trucs om de hele nacht door te slapen

Hoe vaak slaap jij écht de hele nacht door, van het moment dat je hoofd het kussen raakt totdat de wekker gaat? Precies, bijna nooit waarschijnlijk. Met deze trucs schijn je makkelijker de hele nacht door te slapen.

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin.

Bronnen | The first-night effect may last more than one night, The first night effect: an EEG study of sleep, Night Watch in One Brain Hemisphere during Sleep Associated with the First-Night Effect in Humans
Beeld | Shutterstock
Foto Alies Coster | Privébeeld

Ook interessant