Gezondheid

Kun jij slecht nee zeggen? Déze trucs helpen je om meer voor jezelf op te komen

kun-jij-slecht-nee-zeggen-deze-trucs-helpen-je-om-meer-voor-jezelf-op-te-komen.jpg

Zou jij graag wat vaker ‘nee’ willen zeggen tegen je collega’s, familie, vrienden of kennissen, maar vind je het moeilijk om dit te doen? Je bent niet de enige. Veel mensen hebben moeite met het aangeven van hun grenzen en worstelen hier dagelijks mee. Tóch is het belangrijk om jezelf deze slechte gewoonte af te leren.

De volgende tips kunnen je hierbij helpen.

1. Stel vast wat je grenzen zijn

Om überhaupt je grenzen te kunnen bewaken, is het belangrijk om voor jezelf na te gaan waar je grenzen precies liggen. In welke situaties voel jij je ongemakkelijk? En op wat voor momenten heb je het gevoel dat je jezelf voorbij loopt? Is het bijvoorbeeld gebruikelijk in je vriendengroep om drie keer per week iets te gaan drinken, terwijl voor jou eigenlijk één keer per week meer dan genoeg is? Ook dit is een grens die je dan moet bewaken. Door je eigen grenzen te leren kennen, kun je ze eenvoudiger herkennen én aangeven.

2. Voor jezelf zorgen

Als je je grenzen niet goed bewaakt, zorg je ook niet goed voor jezelf. Het voelt misschien heel lullig om ‘nee’ te zeggen tegen die ene vriendin, maar als je keer op keer je grenzen overgaat, zit jij uiteindelijk met de gebakken peren. Het is heus niet erg om een keertje iets met tegenzin voor een ander te doen maar maak er geen gewoonte van. Uiteindelijk moet je jezelf op de eerste plek zetten.

3. Vertrek vanuit jezelf

Heb jij een grens vastgesteld en wil jij deze graag aangeven? Dan is het handig om vanuit jezelf te praten en niet met een beschuldigend vingertje te wijzen. Doe dus geen uitspraken als ‘jij doet altijd dit en dat’, maar vertrek vanuit jezelf. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik vind het niet fijn als je zo tegen me praat. Ik krijg dan namelijk het gevoel alsof ik niet goed genoeg ben en dat vind ik niet prettig.”

4. Zeg niet overal meteen ‘ja’ op

Voel je niet verplicht om op elke vraag meteen ‘ja’ te zeggen. Als je merkt dat je vaak ‘ja’ zegt op dingen waar je uiteindelijk ontzettend tegenop kijkt, is het misschien verstandig om jezelf wat meer bedenktijd te geven. Zo kun je even rustig nadenken of je iets wilt of niet en hoef je een ander ook niet teleur te stellen door eerst ‘ja’ te zeggen en het vervolgens af te zeggen. Mocht je hebben besloten dat je iets toch niet wilt doen, hoef je echt geen uitgebreide uitleg hierbij te geven. Iets als ‘nee ik doe het niet’ of ‘nee ik ben er niet bij’ is goed genoeg.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock

Ook interessant