Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

5 tips van een slaapexpert om óók tijdens warme nachten lekker te slapen

5-tips-van-een-slaapexpert-om-ook-tijdens-warme-nachten-lekker-te-slapen.jpg

Wat is het warm, hè? Hoe fijn het overdag ook kan zijn om te genieten in het park of bij het water, hoe lastig het ’s nachts kan zijn als je wil gaan slapen en de temperatuur maar niet daalt. Een been onder het dekbed vandaan, dekbed weg, hoor je opeens een mug… Niet fijn voor je nachtrust! Check daarom deze tips van slaapexpert Alies Coster om je hoofd koel te houden en ook tijdens warme nachten lekker te slapen.

Wanneer de temperaturen hoog oplopen, gaat dat vaak gepaard met warme en broeierige nachten. Een goede, diepe slaap gaat juist samen met een verlaging van de lichaamstemperatuur. Precies het tegenovergestelde dus! Als het warm is op je slaapkamer, heeft je lichaam moeite om af te koelen. En dus ook om het stadium van diepe slaap te bereiken. Deze vijf tips helpen je om ondanks een warme nacht, toch lekker te slapen en voldoende uit te rusten. 

1. Compenseer niet (te veel) 

Een stabiel slaapritme is de basis van een goede nachtrust. Na een korte nacht kan je dus beter niet (al te lang) uitslapen. Als je dat doet, houd het dan op maximaal 1,5 uur. Dat is de gemiddelde duur van één slaapcyclus en dat kan je lichaam nog redelijk makkelijk compenseren. Slaap je langer dan 1,5 uur uit, dan kost het je lichaam 2 à 3 dagen om je ritme te herstellen en ben je nog verder van huis.

2. Een warme douche om af te koelen

Wanneer het buiten warm is, ben je misschien geneigd om koud(er) te douchen dan normaal. Dit kan op korte termijn voor verkoeling zorgen. Voor langdurige verkoeling is het echter beter om op je gebruikelijke temperatuur te douchen. Hierdoor zorg je ervoor dat je bloedvaten open gaan staan, waardoor de hitte je lichaam kan verlaten. Douche je koud, dan gebeurt het tegenovergestelde. In dit artikel lees je meer praktische tips om je lijf af te laten koelen.

3. Beweeg

Voldoende daglicht en beweging overdag zorgt ervoor dat je ’s avonds, ondanks de hitte, sneller in slaap valt. Dat komt omdat je de slaapdruk opbouwt door actief te zijn. Pas wel op dat je jezelf niet oververhit. Pak bijvoorbeeld de fiets naar het werk, ga zwemmen, of schrijf je in bij een sportschool waar airco aanwezig is. Door ook op hete avonden even in beweging te komen, zul je merken dat je tijdens die warme nachten écht beter kunt slapen.

4. Je mindset

Ga eens bij jezelf na wat jij gelooft over de combinatie van warmte en slapen. Sommige mensen zijn ervan overtuigd dat ze in een warme slaapkamer never nooit de slaap kunnen vatten. Dit verkondigen zij niet alleen aan zichzelf, maar ook tegen hun partner, collega’s, vriendinnen… Het weer blijft ons favoriete small talk onderwerp, maar: bij de meeste mensen werkt deze woordkeuze de situatie alleen maar in de hand. Betrapt?

Daag jezelf eens uit om naar jezelf (én anderen) het vertrouwen in jezelf en de (warme) nacht te uit te spreken. “Hoe fijn zou het zijn als ik morgen uitgerust wakker word?”, of “ik gun mezelf een fijne nacht, wat zal ik blij zijn als het lukt”. Wat je aandacht geeft dat groeit, dus leg de focus op positiviteit!

5. Van verzet krijg je het warm

In de vorige stappen heb je zoveel mogelijk stappen gezet om het je lichaam makkelijker te maken om in slaap te vallen. Ze zeggen weleens: “Verander de dingen die je niet kan accepteren, en accepteer de dingen die je niet kan veranderen.” – Cheesy natuurlijk, maar waar!

Van zorgen maken heeft nog nooit iemand het koud gekregen. Sterker nog… Je krijgt het waarschijnlijk alleen maar warmer als je je druk gaat maken om de hitte. Probeer rustig te blijven liggen, visualiseer een fijn moment van de dag en accepteer de warmte. Leg jezelf niet de druk op om te móéten slapen tijdens die warme nachten, en maak het beste van de situatie. Rustig liggen zonder te slapen is tenslotte óók uitrusten.

Meer lezen van slaapexpert Alies?

alies coster

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin.

Tekst | Slaapexpert Alies Coster
Beeld | Getty Images
Foto | Privébeeld Alies Coster

Ook interessant