Slapen in deze houding kan zorgen voor lichamelijke klachten Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Slapen in deze houding kan zorgen voor lichamelijke klachten

Wist je dat niet alle slaaphoudingen even bevorderlijk voor je lichamelijke gezondheid? Er is namelijk één slaaphouding die je ruggengraat aanzienlijk kan belasten: slapen met je benen over elkaar.

Experts raden daarom aan om aandacht te besteden aan wat je met je benen doet tijdens je slaap.

Met je benen over elkaar heen slapen

Wanneer je op je zij met je benen over elkaar heen slaapt, kan dat schadelijk zijn voor je rug. Nilong Vyas, een slaaparts en medisch beoordelingsdeskundige bij The Sleep Foundation, vertelt aan Best Life dat als je in een draaiende positie slaapt, dit een verkeerde uitlijning van de wervelkolom kan veroorzaken. Je ruggengraat draait namelijk om het draaien van je benen te volgen, waardoor je in een verkeerde en onnatuurlijke houding ligt.

“In de loop van meerdere uren slapen op die manier ontstaat er onnodige druk op de wervelkolom, wat drukpunten creëert in de gewrichten, spieren en ligamenten van de onderrug en schouders”, legt slaapexpert Derek Hales uit. “Deze drukpunten zijn vaak het gevolg van pijn wanneer slapers ‘s ochtends wakker worden.”

Gedraaide houding

Slapen in een gedraaide houding kan in het begin comfortabel aanvoelen en je merkt misschien niet eens de spanning op je ruggengraat. Maar Alex Savy, een slaapwetenschapper en coach, vertelt dat deze positie ervoor zorgt dat je ruggengraat in het onderste gedeelte draait en dit kan na verloop van tijd leiden tot drukopbouw en pijn. “En het ergste is dat spanning accumulatie ervoor kan zorgen dat slapers pijn ervaren in verschillende delen van het lichaam, waaronder heupen, onderrug, bovenrug en zelfs nek,” legt hij uit.

De problemen van slapen met gedraaide benen gaan zelfs verder dan alleen rug- en nekklachten. Volgens chiropractor Steve Hruby kan deze slaaphouding ook leiden tot gevoelloosheid. “Als je je benen kruist terwijl je op je zij slaapt, kan het de aderen in je benen samendrukken en de bloedstroom beperken”, legt hij uit. “Hierdoor kunnen je voeten en enkels opzwellen, en kan je gevoelloosheid of tintelingen in je benen ervaren.”

Tóch wel zo slapen?

Wil je toch graag deze slaaphouding behouden? Dan zijn er ook dingen die je kunt aanpassen om overbelasting te voorkomen. Volgens Hurby kan het plaatsen van kussens rond je lichaam helpen om je ruggengraat weer op één lijn te brengen, zelfs als je op je zij ligt met je benen gedraaid. “Als je met deze houdingen worstelt, probeer dan een kussen te gebruiken om je knieën te ondersteunen als je op je zij slaapt, of leg een kussen tussen je knieën als je op je rug slaapt”, raadt hij aan. “Je kunt ook proberen op je rug te slapen met een kussen onder je hoofd en een kussen onder je knieën om je ruggengraat op één lijn te houden.”

Bron | Best Life

Sanne van De WeteringGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden