Gezondheid

World Sleep Day: 5x waarom slapen zo belangrijk is voor je gezondheid

slapen-gezondheid.jpg

Het is vandaag World Sleep Day. Een dag waarop we wereldwijd vieren hóe fijn het is om een goede nachtrust te hebben, maar ook stilstaan bij hoe belangrijk het is om lekker te slapen. Om déze vijf gezondheidsredenen zou je elke nacht voldoende uren in dromenland door moeten brengen.

Wist je bijvoorbeeld al dat een goede nachtrust je geheugen verbetert en de kans op hart- en vaatziekten vermindert?

1. Verlaagde kans op hartproblemen en beroertes

Als je voldoende slaapt, heb je een lagere kans op hartproblemen en beroertes dan wanneer je niet voldoende nachtrust krijgt. Natuurlijk zijn er nog veel andere factoren die jouw kans op deze aandoeningen beïnvloeden, maar tussen de zeven en acht uur per nacht slapen is zeker goed voor je hart en hersenen. Recent onderzoek toont aan dat een slecht slaapritme de kans op hart- en vaatziekten zelfs verdubbelt, vooral bij mensen van 45 jaar en ouder. Voor de gezondheid van je hart is het dus belangrijk voldoende te slapen.

2. Slapen versterkt je immuunsysteem

Een goede nachtrust heeft invloed op je hele lichaam, en helpt ook je immuunsysteem een handje. Onderzoekers ontdekten dat zelfs een week slecht slapen al invloed kan hebben op hoe snel jij ziek wordt. Mensen die vaak minder dan zeven uur per nacht slapen, blijken zelfs maar liefst drie keer meer kans te hebben op een verkoudheid dan mensen die acht uur per nacht slapen. Zeker in de winter is het dus belangrijk voor je gezondheid om voldoende te slapen.

Lees ook: Als je in één van deze sectoren werkt, heb je waarschijnlijk een slaaptekort

3. Minder kans op overgewicht  

Nog een opvallende ontdekking: mensen die niet voldoende uren slapen, wegen vaak meer dan mensen die wél elke dag een goede nachtrust hebben. Uit onderzoek blijkt zelfs dat kinderen die niet voldoende slapen 89 procent meer kans hebben om te zwaar te zijn, en ook volwassenen hebben 55 procent meer kans om obesitas te krijgen. Hier zijn verschillende redenen voor, die waarschijnlijk vooral te maken hebben met de verstoorde hormoonhuishouding wanneer je niet genoeg slaap krijgt. Daarnaast zouden mensen die voldoende slapen minder zin hebben in zoete dingen en minder calorieën eten. Dus ook als je wilt afvallen, is het belangrijk om voldoende uren te slapen.

4. Betere concentratie en productiviteit

Als je slaapt, kunnen je hersenen even uitrusten. Die rust hebben ze hard nodig na een drukke (werk)dag, omdat ze echt even moeten opladen voor de volgende dag. Want wist je al dat als je voldoende slaapt, je je beter kunt concentreren en een stuk productiever bent? Een slaaptekort blijkt net zo veel invloed te kunnen hebben op deze factoren als een paar glazen alcohol, zeggen onderzoekers. Dus niet alleen voor je fysieke gezondheid is slapen belangrijk, ook mentaal heb je het echt nodig.

5. Minder kans op depressie en somberheid

Word jij bloedchagrijnig wakker als je een slechte nachtrust gehad hebt? Dan verbaast het je vast niet dat slecht slapen ook veel invloed heeft op je emoties. Slechte slapers hebben een verhoogde kans op somberheid en depressie. Dat heeft verschillende orozaken, waaronder een verstoorde hoeveelheid stofjes in je brein. Je maakt als je niet goed slaapt minder serotonine – een gelukshormoon – aan, waardoor je je dus steeds slechter gaat voelen.

Met dit wake-up light word je makkelijker, frisser en energieker wakker. Nu met korting in de Margriet Shop.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Healthline, NPO Focus, Very Well Health
Beeld | iStock

Ook interessant